Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bugget
Skulle tvätta bilen idag och fick se det värsta! Asfaltfläckar på hela högersidan, från handtag och neråt...
Även baklucka och motorhuv var nerskvätta...

Har kört genom vägarbets område men trodde inte det skulle skvätta så mycket.

Nu vill jag ha bra tips på borttagnings medel eller måste jag lämna in? Det är väldigt mycke!
Är det nått man kan få ut på försäkringen?

Kör V70 II Svart metallic...
Användarvisningsbild
av tjotto
Jag kör med smartab's tjärlösare, power. Fungerar bra. Spraya på torr bil, låt verka några minuter och sedan spola av...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kan varmt rekommendera en Ditec-behandling för att slippa liknande problem (MYCKET lättare att ta bort) i framtiden!
av Infide
Mr Cap fungerar också. Spolar av bilen en gång i veckan med vatten och lite anti-insektsmedel. Fungerar svinbra.
av bugget
Har provat Prick Bort nu och det fungerade mycket bra! Att rekomendera vid tjära...
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Glöm bara inte att om du har användt avfettning eller liknande lösningsmedel på lacken finns inget skydd kvar så som vax etc. Det kan vara läge att vaxa bilen direkt efter en sådan behandling mot tjärfläckar. Tjäran och skiten fastnar inte lika lätt nästa gång heller. :lol:

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]