Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 855_3
Hej alla

Jag har lite problem med att bilen visar låg temperatur vid körning på landsväg/motorväg men verkar komma upp i rätt temp. vid stadskörning.

Är detta termostaten eller någon givare till fläkten ?

Eller kan det vara något annat fel ?

Tacksam för svar/tips /// Anders
Användarvisningsbild
av ketto
ja de är ju antingen eller! Men byt termostaten först!
av blomman
Jag hade något liknande på min volvo jag bytte givaren.
Mitt problem innefattande oxå att avgaserna eller värdena på besiktningen.Efter givarbytet blev allt perfekt.
av Baltazar
är det en Import ? Italien ?
av blomman
Baltazar skrev:är det en Import ? Italien ?
Min bil kommer från italien.Vet ej om Anders bil är importerad.
av *pettson*
855_3 skrev:Hej alla

Jag har lite problem med att bilen visar låg temperatur vid körning på landsväg/motorväg men verkar komma upp i rätt temp. vid stadskörning.

Är detta termostaten eller någon givare till fläkten ?

Eller kan det vara något annat fel ?

Tacksam för svar/tips /// Anders
Ett termostat byte så är allt tipp topp igen.. KNACKA INTE på termostathuset.. det spricker.. bara som ett litet tips.. :idea:
Många gör detta i desperation då inte skruvarna till termostathuset lossnar.. :wink:
av blomman
Hej Anders
Kolla om givaren är ärgig den sitter på termostathuset, är den det så byt kostar ca:400 på rejmes,enkel att byta.
av 855_3
Hej allihop

Tack för alla svar jag fått.

Har haft problem med att Lambda-lampan började lysa förra vintern och undrar om det kan vara en följd av detta problem (att motorn inte förbränner rätt när den inte når sin riktiga temperatur) fick ut koderna:
1-4-3 (främre knackgivare, signal) & 2-3-2 (adaptiv lambdareglering, tomgång)

Jag har 0:att datorn några gånger men lampan tänds alltid igen efter olika antal km varje gång.

Ska ge mig på bilen vilken dag som helst och se om man kan göra 2 flugor på smällen..............!!!

Ej importbil, fullservad svensksåld med aut.-låda, går riktigt bra trots detta strul, c:a 16500 mil på mätaren nu.

/// Anders
av blomman
Om givaren har två kablar så pratar ju givaren med rätt många saker i bilen.Om temperaturen ej är uppe så trors den ju vara kall.
Det fixar du nog.Jag skulle iaf byta givaren.
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]