Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ben.Dover
Äntligen har jag hittat ett Volvo forum, där man kan få svar på sina frågor.
Så detta är till nya S80/V70, XC60 ägare.

Jag har haft åtta nya Volvo, de två sista var XC90 D5:or.
När det nu var dax att beställa tjänstebil förra året, så väntade jag att de skulle visa nya V70:n innan jag beställde.

Så när den visades blev jag först besviken på att bakpartiet såg ut som en japanare, men tänkte det får väl gå. När jag fick se insidan forstod jag att det blir ingen mer Volvo.

Allt till höger om instrument brädan var fyrkantigt. Luft utblås, stereo konsol, panel runt växel väljaren och en fyrkantig plåt framför passageraren.

Eftersom jag mest befinner mig i bilen och inte ser utsidan, så förstod jag att jag inte kan välja denna bilen.
Jag tog en annan tjänstebil.

När jag såg att XC60:n skulle komma, så tänkte jag att det kan bli nästa tjänstebil. Men till min besvikelse var den ännu fulare inuti. Det är ju så fyrkantigt att man inte vet vart man ska ta vägen.

Jag får bara bakåt flashar till 1980-talet när man körde 740 med sin fyrkantiga inredning.
Designer Steve Mattin har väl gjort ganska bra med utsidan, men insidan är en bedrövelse.
Jag önskar att Peter Horbury kom tillbaka.

Så nu till frågan, har inte Ni reagerat på den fyrkantiga insidan eller är det bara jag som hakar upp mig.
Till och med ratten är fyrkantig (missförstå mig rätt, innanför ringen ser det ut som ett fyrkantigt H).

Så varför har du köpt S80/V70/XC60 med fyrkantig inredning?
av Amli
Jag kan hålla med till en viss del i det du säger. Jag kör Audi i dagsläget och personligen tycker jag att ingen biltillverkare gör finare inredningar än dem.
Men jag tycker dock inte att nya designen på S80/V70/XC60 är så hemsk du du uppenbarligen tycker. Jämför man med som i mitt fall Audi, tycker jag att det är klart mycket plastigare och jag upplever som att det är inte alls samma kvalitet i Volvo som i Audi. Men jag tycker att det ändå känns modernt och luftigt. Det är ändå en trivsam, behaglig miljö bakom ratten.

Jag kör V50 i jobbet och i början tyckte jag den var hemsk inuti. Men den växte för varje mil måste jag erkänna. Men jag tycker fortfarande inte att den är helt bra dock. Bara hur nyckeln till den bilen ser ut gör en ju smått upprörd... Men det är en annan fråga...
I mina ägon lyckades Volvo rejält med både invändiga och utvändiga designen i S80, därför sålde jag min 2007a BMW 530i och beställde en helt ny S80. Prisvärd bil!

När det gäller V70 så är baken lite sisådär men spoiler och toning gör den snyggare (eller mindre ful?)
av Kroken
I detta finns det inget rätt eller fel och smaken är som bekant...

Tycker precis tvärtom...men det kan kanske bero på att jag bara ägt en Volvo tidigare, en 745 i början av 90-talet och där var allt svart och fyrkantigt med en väldigt ihålig klang, kändes inte särkskilt "fint", men någon bättre bilaffär har jag aldrig gjort, ägde bilen i 4 år körde 7.000 mil och sålde den för 10.000:- mindre än vad jag köpte den för...därefter har jag haft en uppsättning bilar med solida och runda inredningar, dock mörka med mycket polerad aluminium, därför så kändes Volvos nya inredning i ljust med mycket äkta trä som ett härligt ljust lyft och denna gång så upplever jag den i alla fall som tillräckligt solid för att kännas "fin", inte som Audi men jag tycker Audis nya inredningstil är långt ifrån snygg, mörk, murrig och väldigt 70-tals ingenjör, dock är kvaliten i topp.
Eftersom jag dessutom är pedant så har jag lyckats hålla den ljusa läderratten helt ren och fin nu i 9 månader, men jag förstår att det kan vara svårt för andra...
Användarvisningsbild
av kave
Ben.Dover, förmodligen ska du titta på annan plats i Fordfamiljen, nya Mondeo är ju oval i hela inredningen och massa härligt billig fuskkrom i plast. Det riktigt vände sig magen bara jag kikade in, men runt och "fint" är det.
Personligen gillar jag nya linjerna, särskilt i detta utförande:
Bild
av Mr T
Lite OT men ändå om inredning;

Mätartavlorna på bilden ovan antar jag kallas för Watch Dials?

När får man dem? På S80 har jag bara sett dem på V8-bilar. Bilen på bilden har ju som högst momentumpaket. Är det ett separat tillval kanske? Eller är det olika på V70/S80/XC70?

Någon som vet?

//Mr T
Mr T skrev:Lite OT men ändå om inredning;

Mätartavlorna på bilden ovan antar jag kallas för Watch Dials?

När får man dem? På S80 har jag bara sett dem på V8-bilar. Bilen på bilden har ju som högst momentumpaket. Är det ett separat tillval kanske? Eller är det olika på V70/S80/XC70?

Någon som vet?

//Mr T
V70 T6 har också såna, det är nog toppmotorerna +XC70 som har dessa då?

/Kalle

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]