Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Örnen
Kolla om fördelarlockets fjäderbelastade kol inuti brutits av eller om en kolbrygga bildats, rotorns skick samt tändkablarna. Min första gissning är att fördelarlocket är kasst vid utebliven gnista. Får bilen ingen soppa så lyssna om förpumpen går igång då du vrider till startläge. Du behöver inte starta motorn för att höra ljudet utan snarare låta bli. Om inte förpumpen hörs kan det vara bränslepumpsreläet som är paj. Sitter framför och ovanför fötterna på pass. sidan under panelen på torpedväggen. Vitt till färgen, stort som två tändsticksaskar.
Tror det är säkring 6 (main fuel pump).
Byt för säkerhets skull säkringarna då de kan ha blivit oxiderade och /eller kan ha spruckit av och då kan ge intermittenta fel. (fel som visar sig ibland)
Det sista tipset bör man börja med att kolla då köp av nya delar och gissa sig till mha nydelsbyte kan bli rätt dyrt. Säkringarna är ju väldigt billiga.

Du bör inte ha alltför långa startförsök utan att låta bränslet som samlats i avgassystemet dunsta bort annars kan du elda upp katten (katalysatorn) om motorn skulle tända.
av Skipper
Jag har gnista, relät drar när jag sätter på tändningen. men bara den ena av de två, den drar hela tiden tändningen är på, Vet inte om bensinpumpen går hur kollar jag det?, tankmätarn har inte funkat på länge men det är nästan full tank. Jag låg och körde i 70 så dog den plötsligt.

Efter mycket meckande så går hon igen, besinpumpen hade lagt av efter endel knackade kom den igång då gick retur röret av (inte kul tanken va full) rep med armerad slang, det är bara att hoppas kör till jobbet imorgon hela vägen tror jag. Bör man byta pump???
Användarvisningsbild
av Örnen
Bäst kolla upp så du inte har glappkontakt pga oxid eller skavd kabel till pumpen. Jordningsfel kan det också vara då brukar man ofta få konstigheter.
av Skipper
När pumpen inte gick var min tanke att ta loss den, det var inte så lätt efter bankade på bultar så släppte bara en av 3. Då gav jag pumpen en liten smäll oxå sen funka den jag kom hela vägen till jobbet idag så vi får väl se. Returröret (tror jag att det är) är av stål och hade rostat av vid infästningarna är även detta ett vanligt fel?
Användarvisningsbild
av Örnen
Har ingen aning om det är vanligt med rost där. Beror nog mycket på bilens miltal, skötsel, rostskyddsbehandling och var någonstans bilen rullat. Bilar som går vid kusten där havssaltet ångar från havet bör man undvika. Hade en Göteborgskörd 244 som bara var 3 år gammal 1987, 10.000mil där rosten börjat krypa lite överallt. Den hade mycket elfel pga rost och oxidering. :( Vill man ha en finare äldre rostfri bil bör man köpa en som gått i Norrbottens fjälltrakter tex Kiruna, Malmberget, Gällivare eller Jokkmokk.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]