Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knicklas
Nu är den gamle V70:n (GLT -97) såld och en ny pärla införskaffad. Så här gick det till:

Efter ett antal veckors letande bland svindyra 2,4T -02:or och -03:or tog jag mitt förnuft till fånga och siktade istället på en 2,5T, och helst då en faceliftad -05:a, då jag ville åt det extra vridmomentet.
Av en ren tillfällighet började jag kika på kvd.se mest för skojs skull. Jag fastnade för:
...en -05:a 2,5T Business
Barentsblå metallic
Ljusbrun inredning (heter den oak, nån som vet?)
Mimas 16" hjul
Dragkrok (fast)
Integrerad telefon
10400 mil
Fullservad på Volvo
Tonade rutor (de 5 bakre - måste vara fabriksgjort, ser nästan ut som om glaset är "lackat" med solfilm)
Mesh-paneler
Listpris enligt kvd.se 177.000:-

Beskrivningen vittnade om rostiga bromskivor bak - annars inga tekniska anmärkningar.
Övrigt skick då? Enligt värderingsmannen: Normalt med repor, bucklor, stenskott utvändigt, och normalt slitage, repor fläckar, märken och skador invändigt.
Alltså ganska svårt att bilda sig en uppfattning om hur bilen egentligen såg ut. Eftersom jag jobbar litegrann på en bilvårdsfirma så tänkte jag ändå ge det en chans, så jag loggade in i onsdags då auktionen skulle dra igång mest för att se hur det gick till och kanske slänga in nåt bud.
Då auktionen startade låg budet på 115.000:- och reservationspriset var ej uppnått. Tror att vi var 4-5 stycken som bjöd på bilen och när jag så bjöd 130.000:- stod det "Reservationspris uppnått"! Kul, tänkte jag och väntade på att de andra skulle börja smattra in bud... Men ingenting hände... Jag väntade och väntade och till slut stod det: "Auktionen avslutad, Vinnare knicklas".

Jag fick den alltså för 130.000:-
Några minuter senare blev jag uppringd av Kvd för bokning av upphämtning. Vi stack till Kungälv klockan 05:00 i torsdags morse och var framme 08:30. Bilen överträffade definitivt mina förväntningar. Inget onödigt slitage, utan en hel och ren bil helt enkelt, samtidigt som det syntes att den varit använd. Dessutom gick den klockrent - både motormässigt och i övrigt!

Jag måste även ge en eloge till Kvd, som kändes oerhört seriösa och stod för ett mycket trevligt bemötande. Skönt att slippa sliskigheten man (alltför) ofta möter hos vanliga bilhandlare - här var priset redan satt, så man behövde inte hålla på och pruta och krångla. Oerhört skönt tyckte jag!!! Kan verkligen rekommenderas!!!

Framtida mål:
-Mimas-fälgarna kommer till vintern kläs med vinterdäck.
-Ska köpa 17-tummare till nästa sommarsäsong - förmodligen Thor, Orpheus eller Orestes.
-Vore kul med en originalsub i skuffen.
-Sänkningssats/nivåreglering - kanske inte jättetroligt, men det står med på önskelistan i alla fall.
-Kromade backspegelkåpor - jag tror att de skulle göra riktigt bra mot barentsblå metallic.
av AndreasGLT
Grattis

Känner igen den där "mål" listan Men det är bäst att göra allt fort innan det rinner ut i sanden. Hade ungeför samma lista som du men har inte kommit någon vart på den :)
Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa de[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Det har inte varit en jätterolig vår bi[…]

Se där jag skulle inte ha använt mina 25[…]