Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av KentJ
Hej!

Har precis kört hem min nyinskaffade S80 T6:a. Första intrycket är "seg från 0, men pigg från 100:a". Annars en trivsam långfärdsbil som jag kommer att bli god kompis med.

Bilen har jag inskaffat från en som brukar hänga runt här på forumet "Nordic Man".

En första fråga, f.ö: Hur rensar jag filtret och intaget av friskluft. Nu är det mer kompostlukt än friskluft som kommer in ??:-/

Mvh

Kent J
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Du kommer säkerligen trivas med bilen! :D

Om det är kompostlukt som kommer in så beror det säkert på AC:n, prova kör utan så får du se!

/Kalle
Användarvisningsbild
av KentJ
~Kalle~ skrev: Om det är kompostlukt som kommer in så beror det säkert på AC:n, prova kör utan så får du se!
Jo, det är relaterat till AC'n - men var gör jag rent så jag får bort komposten? ?:-/

Mvh

Kent J
Användarvisningsbild
av KentJ
Tackar, ska ta ett snack med folket på Karlbergs imorgon och höra om de kan "avgifta" mitt värmepaket...

Mvh

Kent J
Användarvisningsbild
av KentJ
~Kalle~ skrev:Återkom gärna om hur de gick :)
Ringde i morse, den ska in den 8/7 för "avgiftning", det är något bakteriedödande kem de blåser på med. Servicemottagaren var osäker om de hade sånt först, men efter lite frågor så kunde de "avgifta anläggningen".

Ska innan kolla upp kupéluftfiltret. Kollade nyss på Mekonomenshemsida å de har två olika - sitter det två filter. Eller har man det ena eller det andra?

Dels artikelnummer 15-LA54 benämnt "Kupéfilter" för 303.- och dels 15-LAK54 benämnt "Kupéfilter, kol för luftkvalitetsystem" för 478.-

Hade varit gött att veta vilket eller om det är båda man ska byta :???:

Mvh

Kent J
Användarvisningsbild
av KentJ
KentJ skrev: Ska innan kolla upp kupéluftfiltret. Kollade nyss på Mekonomenshemsida å de har två olika - sitter det två filter. Eller har man det ena eller det andra?

Dels artikelnummer 15-LA54 benämnt "Kupéfilter" för 303.- och dels 15-LAK54 benämnt "Kupéfilter, kol för luftkvalitetsystem" för 478.-
Kollade genom de gamla servicekvittorna å hittade en notering om filter 30630752 som visst är det vanliga. Följde sedan i stort avisningen här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=4019 å kunde konstatera att det filtret som sitter i inte är i behov av byte. Det stank inte gam å det va hyffsat rent.

Kvar står då "avgiftningen" den 8/7..

Mvh

Kent J
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
KentJ skrev:
KentJ skrev: Ska innan kolla upp kupéluftfiltret. Kollade nyss på Mekonomenshemsida å de har två olika - sitter det två filter. Eller har man det ena eller det andra?

Kollade genom de gamla servicekvittorna å hittade en notering om filter 30630752 som visst är det vanliga. Följde sedan i stort avisningen här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=4019 å kunde konstatera att det filtret som sitter i inte är i behov av byte. Det stank inte gam å det va hyffsat rent.

Kvar står då "avgiftningen" den 8/7..

Mvh

Kent J
Luftkvalitetssystemet är IAQS, Interior Air Quality System, Det stänger automatiskt av luften utifrån om den blir för ohälsosam.

Om du har det så har återcirkuleringsknappen för luften 2 lägen, annars bara ett. Vet du vilken knapp jag menar?

Kupéfiltret ska bytas varje service.

Det är väl inte heller fel med ett kolfilter, luften blir ju fräshare :wink: Om det nu passar båda varianterna till bilen?

/Kalle
Nya Volvo XC70 PHEV

. Ska du ha tre ggr så stort batteri blir d[…]

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]

Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]