Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OlofW
Hej

Min 245 -88 med B230F 39 000 mil har somnat.

Jag körde och då känner jag att den tappar kraft någon sekund och går sedan bra en halvminut och sedan tappar den all kraft igen och sedan dess helt död.

Eftersom jag haft problem med "det vita bränslereläet" bytte jag det.

Då det inte hjälper kollar jag gnista och ser att den är helt död. Eftersom den tvärdog utan hackande eller tidigare problem misstänker jag elektroniskt fel. Jag byter tändmodul/slutsteg (biltema) .... det hjälper inte.

Jag har mätt mellan 2 och 4 på tändmodulen och där är spänning. Mellan 5 och jord kan jag se att spänningen är ojämn om startmotorn går men mitt universalinstrument visar ingen pulserande spänning utan är orolig i början för att sedan stabilisera sig. Jag tror inte att instrumentet hinner med.

Jag har spänning till tändspolen och resistansen i primär och sekundär kretsen stämmer hyffsat med Haynes värden.

Diagnosuttaget/kontrolldosan funkar bra på läge 2 bränslesystem och indikerar inga fel MEN på läge 6 Tänsystem är den helt död och inget lyser. Detta tycker jag är konstigt.

Någon här som har koll på detta?
Användarvisningsbild
av Sparkz
låter som styrenheten inte får ström då. Kollat säkringen på vänster innerskärm?
Användarvisningsbild
av Claes74
Sparkz skrev:låter som styrenheten inte får ström då. Kollat säkringen på vänster innerskärm?
eller det lilla kol stiftet som sitter mitt i fördelaren?
av Stan
Har du kollat kamremmen så inte den gått av? Råkade ut för ung samma problem, bilen bara dog när jag var ute och körde..fick ingen gnista. Visade sig att "kuggarna" på remmen gått av.
Lyft av fördelarlocket, be någon köra runt startmotorn, om rotorn inte rör sig så har remmen gått...
Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]