Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av teamturbo
Köpte mig en s60 01a 140hk i helgen som låter rätt kraftigt precis som något ligger mot hårt. Ljudet kommer endast när man precis startat bilen och man ska köra iväg, och de är inte varje gång utan kanske varannan eller va tredje och bara när bilen är kall, när man kört me den och stannar och sedan startar och kör iväg är de inget sådant ljud.

Enda tanken ja har är om kopplingen på något sätt kan ge sig ifrån ett riktigt skrik för de är typ när man släppt upp kopplingen och åker iväg som de kommer och de slutar efter typ bara någon sekund.

förstår att de inte kan vara så lätt att svara på frågan men vet inte hur man ska formulera sig direkt men låter kraftigt typ lite som när ett tåg bromsar och de skriker

Tacksam för alla förslag

M V H Johan
Användarvisningsbild
av Sharkman
Urtrampnings lagret skulle jag sätta en slant på.
av teamturbo
Sharkman skrev:Urtrampnings lagret skulle jag sätta en slant på.
kan de ge ifrån sig ett riktigt skrik? något sätt man kan säkert veta att de är utrampningslagret? just så man inte lämnar in för byte och sedan de ej är de är ju lite arbete hehe
Användarvisningsbild
av Sharkman
Jag har detta skrik i min sommar bil vilket innebär att jag måste plocka ur motorn och byta urtrampnings lagret. Passar då på att byta koppling i min när jag ändå ska göra allt själv. Låter riktigt gräsligt och det kommer bli värre med tiden.

Lämnar du in bilen så kan de ju fast ställa att det är det som är felet. Lär nog inte bli en billig historia. De får riva ner nästan hela främre delen och plocka ur vxl lådan för att byta. Köpte du privat eller på firma?
Användarvisningsbild
av isak
HEJ
har du skänkt startmotordrevet en tanke? kan vara värt att demont st-mot ock smörja upp
inte allt för ovanligt, ganska enkel op-
ISAK
Användarvisningsbild
av Sharkman
Låter som ett billigare förslag. Prova det först.
Tyvärr är det inte det på min sommarbil. Den började som beskrivningen ovan och nu skricker den vid start, motorbroms med mera.
av teamturbo
Sharkman skrev:Jag har detta skrik i min sommar bil vilket innebär att jag måste plocka ur motorn och byta urtrampnings lagret. Passar då på att byta koppling i min när jag ändå ska göra allt själv. Låter riktigt gräsligt och det kommer bli värre med tiden.

Lämnar du in bilen så kan de ju fast ställa att det är det som är felet. Lär nog inte bli en billig historia. De får riva ner nästan hela främre delen och plocka ur vxl lådan för att byta. Köpte du privat eller på firma?
ja köpte den privat. helst vill man ju slippa att lämna in för billigt blir de ju inte direkt. kanske finns någon runt jönköping som är sugen att byta den åt mig hehe :)
Användarvisningsbild
av Sharkman
Kolla även så det inte är generator rem eller liknande. Kan också skrika rejält.
Åtdragningsmoment svänghjul

45Nm + 65 grader om man tittar längre ner i t[…]

Dimljus Volvo v60 2020

Intressant. Snart dags för service på m[…]

OM RYSSEN KOMMER

Vi är väl på väg in i en n[…]

Vad har denna för funktion?

Har lyckats dra av bulten som håller fast de[…]