Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peeke
Är det någon som har chippat (eller byt programvara) en 2,4d ännu. Hur blir bränsleförbrukningen? Har beställt en ny 2,4D men har idag en v70 2,5T -04 som är chippad på BSR. Den är lika snål som orginal med ett riktigt bra drag när man trycker på. 253hk / 410 Nm
av riha
Kör du med deras PPC då eller riktigt chip?

PPC:n är en cool liten dosa för att "chippa". Har kollat på den tidigare till min befintliga V70N D5, ,en får väl se om det är något att ta till nya XC70II D5 istället, hehehehe
av Vida
KUL pryl men jag har bytt ett lass med lådor och ECM, pga av "vissa" boxar sen att den går som fan är ju inte fel men...... det är ju kul för verkstan men inte för dig då kostnaden lätt springer iväg till sjuka nivåer kör man lungt så är det ok men datorn luras pga boxen som säger ojj vad lite den drar pga att pumptrycket inte stämmer och vad jag fick reda på så är en liten "tumregel" 450 nm max manuell låda o 350 nm automatlåda för att det ska hålla detta gäller (VOLVO) häng inte mig om det är fel lycka till.
av peeke
riha skrev:Kör du med deras PPC då eller riktigt chip?

PPC:n är en cool liten dosa för att "chippa". Har kollat på den tidigare till min befintliga V70N D5, ,en får väl se om det är något att ta till nya XC70II D5 istället, hehehehe

Jag har PPC dosan, funkar hur bra som helst. Vintertid ställer man tillbaka bilen till orginal, likaså inför service. det tar ca 3 minuter att programera om bilen. Skulle man få ny mjukvara i bilen på service så känner dosan av det och man går då in på BSRs hemsida och laddar ner nya "drivrutiner". Har aldrig behövt göra det men så skall det i alla fall funka.
av tunnis
Har haft PPC till 3st bilar och de fungerar kanon.
"Lurade" en polare att köpa PPC till XC90 D5 och han är supernöjd.
Ska imorgon kolla med BSR, de lär ha kommit med PPC till T6:an - då blir det åka av.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
tunnis skrev:Har haft PPC till 3st bilar och de fungerar kanon.
Ska imorgon kolla med BSR, de lär ha kommit med PPC till T6:an - då blir det åka av.
Går att köpa PPC med Rica's programvara till T6 (285). http://www.ricaab.se (305hk/470Nm).
Användarvisningsbild
av henka35
XC90_Executive skrev:
tunnis skrev:Har haft PPC till 3st bilar och de fungerar kanon.
Går att köpa PPC med Rica's programvara till T6 (285). http://www.ricaab.se (305hk/470Nm).
Någon som har provat Ricaab:s produkter?

//Henrik
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
henka35 skrev:Någon som har provat Ricaab:s produkter?
Rica är helt nytt för Svenska marknaden. Så kolla runt lite på utländska Volvoforum så hittar du mycket! Dom jag vet som har använt Ricas programvara har varit nöjda!

Det är ett MYCKET välkänt företag i 'tuningkretsar' i Europa.
av tunnis
Såg Ricas annons i någon biltidning.
De köper tydligen "hårdvaran" från BSR, men har egen mjukvara.
Först trodde jag det var en ÅF till BSR, då de kör med lika PPC, men de har som sagt köpt den från BSR.

Nu är ju frågan om man vågar köra med Rica eller vänta på BSR :???:
Då jag aldrig hört talas om Rica, väntarjag nog på BSR, de är ju "störst" i Sverige.
Användarvisningsbild
av henka35
tunnis skrev:Såg Ricas annons i någon biltidning.
De köper tydligen "hårdvaran" från BSR, men har egen mjukvara.
Först trodde jag det var en ÅF till BSR, då de kör med lika PPC, men de har som sagt köpt den från BSR.

Nu är ju frågan om man vågar köra med Rica eller vänta på BSR :???:
Då jag aldrig hört talas om Rica, väntarjag nog på BSR, de är ju "störst" i Sverige.
Jag mailade RICA idag ang. PPC till 2.0D. Denna finns inte förrän till hösten att få för V70II bilarna.
Dock kan de ladda om ECU men då måste man besöka deras verkstad i Uddevalla.
Priset var i alla fall 8900:- för min V70II 2.0D

//Henrik

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]