NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har precis haft min nya V50 inne på verkstan för första gången.

Jag tog ut den den 6:e februari, och den hade gått 800 mil när den var inne på verkstan, idag rullade den precis över 1000 milasträcket. (Usch vad fort det går med milen)

Det de åtgärdade var då:

Byte bromsskivor runtom. Vid uppmätning framkom att samtliga bromskivor var "skeva".

Nedtagning av hela inredningen i bagageutrymmet och hela mittkonsollen i bilen. De hittade ett stift i en kontakt till en styrenhet som var felaktigt och därmed gjorde att stereon inte mute:ade vid inkommande samtal (bluetooth). Ny programvara för telefonmute. (Tyvärr är det något som skramlar i mittkonsollen nu, så de får nog skruva ner den igen)

Nedmontering av vänster bakdörr. uppsmörjning av elhissmekanism och lister. (Rutan ville inte åka upp när man hade kört ner den, om man inte hjälpte den upp med handen samtidigt som man tryckte på knappen).

Felsökning av minnet i fjärrkontrollerna för den eldrivna stolen. Känt fel, enligt verkstan. Styrenheten som anropar minnespositionen när man har låst upp bilen vaknar inte upp när bilen har stått en längre stund. De arbetar på att få fram en ny mjukvara, men än så länge finns ingen lösning.

Byte spolarmunstycke till bakrutan. Vid spolning sprutade det nästan uppåt, så det gick nästan inte att få rent rutan.
av Kluster
Kluster skrev:Har en 2.4i -07, uttagen dec -06. Köpt av Volvo-ÅF Rolf Ericson Bil AB i Falun. Har nu gått ca 3400 mil.

- Under loppet av 1 vecka i somras så startade inte bilen vid två tillfällen. Vred om nyckeln, motorn startade och lade av efter 2-3 sek. Startade på nytt, samma sak. Tredje försöket hände ingenting, endast tändningen var igång. Fjärde försöket gick inte ens tändningen igång. Femte försökte visa infodisplayen: "Tryck ner koppling vid start". Självklart startade bilen då. Min bror har en 1.8F -07 och har haft liknande startproblem 2-3 ggr!
  • Åtgärd: Ingen. Besökte verkstaden i Falun och de kollade felkoder, hittade ingenting konstigt nog! Om detta skulle återkomma så skulle nästa åtgärd, enligt info från verkstadskillen, bli utbyte av bilnycklarna bytas ut och/eller startspärren?
Dessa fel åtgärdades självklart på nybilsgarantin. Dock drog det första felet ner känslan av nybilsglädjen riktigt rejält men nu går den som en klocka, är bara nöjd! :)
Nu ikväll hände samma sak igen enligt ovanstående.

Är på väg från Falun upp till H-sand. Stannar till vid Preem vid E4:an i Söderhamn. Har inte stannat och slagit av motorn under resans gång utan här är det första gången. Är inne på macken i 5-10 min, kommer ut och skall starta. Motorn går igång i 2-3 sek och sedan dör. Väntar någon min och vrider om nyckeln och får, återigen, samma meddelande "Tryck ner koppling vid start". Här skiljer det sig från förra gången: den startar och sedan dör återigen. Väntar 2-3 min och sen startar den och går precis som vanligt. Skumt värre! :???:

Kommer ju påtala detta för Volvo i Falun till veckan men det känns inte alltför frestande att få det fixat då jag får min nya V50 2.0D på söndag! :D
Får väl åka raka vägen till Falun på fredag utan att stanna och slå av motorn :wink:
av matsv50
psycho4fun skrev:
Beerbelly skrev:Precis som en del av er så knäpper förarsätet till vid exempelvis körning i rondeller (som vi har många av i Varberg) och i kurvtagning.
Rätt irriterande.
Garantin gäller inte längre så vet någon vad ett sådant här ingrepp kostar hos bilhandlaren. vad kostar en ram , är den svår att byta?
Min bil har samma problem som många andra har, det knakar och gnisslar om stolarna.
Försökte oxå få detta åtgärdat på garanti men Bilia tyckte annat .. :(
Frågade då om konstnaden och de gav mig ett pris på ca 8000 kr . :shock:
Dock vet jag inte om det var för båda stolarna.
Fick med mej en utskrift angående prolemet ..
8000!?! Har samma problem med stolarna..V50 for the win! ;)
av whoppi
Har nu kört 5500mil.

*bytt samtliga bromsskivor 3ggr! -alltså ~450mil per skiva! :shock:
*läckte in vatten i bagaget -de bytte spolarmunstycke!
*radion tappade inst radiokanaler -detta löstes med ny mjukvara!

I övrigt nöjd med bilen, men bromsskivorna på volvo är som ett djävla skämt...
av dali
Whoppi, det låter mystiskt. Jag körde över 4000 mil med min V50 utan att byta vare sig bromsskivor eller -klossar. Byttes de pga de var utslitna eller pga vibrationer vid inbromsning? Kör du mycket stadstrafik eller "sportigt" med hårda inbromsningar?
Har kört 5500 mil, inga problem med skivor. Aldrig bytt.

Hur får du 5500 mil då du bytt skivor 3 ggr till 450 mil per skiva? Räknar du 12 skivor å tror att du bara bromsar med en i taget? Eller har du bytt 1 å 1?
av whoppi
klart jag bromsar med en taget.... -Einstein!

Pendlar mest 90väg så det borde inte slita ut bromsarna på nolltid, frågade mekanikern på volvo sist och han sa bara att det är olika från bil till bil o varierande körsätt.
Tror fanimej det är dags för det fjärde paret snart då det så smått börjar vibrera igen.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag kan räkna upp lite vad jag har råkat ut för.

V50 1.8F 2006a Momentum.

. Centrallåset låste och låste inte upp som det skulle. Bakdörren fick de ägna en hel dag åt innan de fick upp den. Totalt var bilen inne 5ggr för felen innan det rättades till. Nya ledningsmattor och lås.

. Motorkåpa som hade gjutfel i plasten så den låg o skrammlade på motorn. Ny kåpa.

. ABS givare gav upp samma morron som bilen skulle köras hemmifrån och till volvo för ett annat garntiärende. Hela bilen dog men motorn gick, varkens belysning hastighetsmätare eller nånting fungerade.

. Efter att de hade mucklat med ABS givaren blev xenonljusena snedställda och fick in dagen efter igen på omkalibrering.

. Stereon startar om när det är kallt i kupèn. Nu hade det gått så lång tid att garantitiden hade gått ut, fick AEM programvaran uppdaterad på goodwill, felet kvarstår och jag skiter i att åtgärda det. Bilbyte ligger på framtiden ganska snart...

Som ni ser är det en rätt lång lista man hinner med innan bilen har blivit 2år gammal.
Var inne i veckan och uppdaterade programvaran till motorstyrenheten efter att ha fått brev från VCC. Bilen går sämre än vad den gjorde innan.. Fan vad jag är trött på flexifuel och kallstarter.. (15grader) :-(O)
Spolare till framlyktorna krånglar.
Idag hände det vid spolning att munstyckena inte gick tillbaka helt in i kofångaren. Provade flera gånger och den stannar i olika lägen. Någon som vet vad det kan vara som krånglar? Det går att putta in den med handkraft.
Beerbelly skrev:Spolare till framlyktorna krånglar.
Idag hände det vid spolning att munstyckena inte gick tillbaka helt in i kofångaren. Provade flera gånger och den stannar i olika lägen. Någon som vet vad det kan vara som krånglar? Det går att putta in den med handkraft.
Det felet hade jag på min 07:a som jag nu bytt in så det får nästa ägare bråka om.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Varierande laddtryck Volvo 940