Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Skipper
I går kväll starta den ett ögonblick, nytt försök tände ett ögonblick igen. Efter det drar startmotorn runt fint men den startar inte försökte läng och väl men ej. tog bussen hem och tillbkas idag nya försök ingen lycka. tror att den får besin det luktar vart fall efter långa startförsök. Försökt att kolla gnista med extra stift lite svårt när man ensam tycker inte det är någon gnista. Soppa finns det batteriet är i bra skick, liknande öde förra veckan (fredagen den 13)men efter en timme starta den och har gått hela veckan tills igår. Motor B230F 240 1991. Märkte en gång att den missade tändingen när jag satte på ljuset.
Vad kan det vara???
av anp
Gissar att vevaxelgivaren är trasig.
Sitter illa till bakom motorn, ovanför svänghjulet.
Var ej våldsam vid bytet, för går hållaren av så måste lådan tas ned för att kunna byta den.
av Skipper
Tack
Ok jag skall bogsera hem bilen imorgon, är det den kabeln somm sitter på bakant mot torped väggen? hur lossar man den så att den inte går isönder?
Vad styr den?

Ha en go midsommar
av anp
Det är nog rätt kabel du sett.
Dränk givaren/fästet med någon rostlösare/smörja, och arbeta försiktigt. Jag fick ta ner min låda då jag bytte, och t.o.m min lokala verkstad blev tvungen att göra det på en bil i samma veva. Så även den mest vane mekaniker kan ha otur och bryta av fästet.

Lossar givaren lätt, är den bytt på nolltid.

Givaren talar om för databoxarna hur vevaxeln är positionerad, genom att läsa av en massa hål i svänghjulet.
av anp
De flesta bilreservdelsbutiker bör kunna leverera den givaren.
Även många bilskrotar kan tillhandahålla nya delar, och även begagnadr delar naturligtvis.
Hur man kollar den vet jag inte
Användarvisningsbild
av igelkottar
Såhär kollar du:

Följ kabeln upp, så finner du ett kontaktstycke. Detta särar du och mäter
resistansen mellan stift 1 & 2 (peta tillbaka gummidamasken på kontakten
mot kabelstammen, så ser du stiftens nummer).
Resistansen på den tidiga modellen = 240 ohm (kall)
Resistansen på den sena modellen = 170 ohm (kall)

Mät även växelspänningen (AC volt) mellan stiften då du kör på starten.
Spänning = 0,5 volt (500 mV.)
av Skipper
Tack har bytt vevaxel givare, mekonomen har öppet på söndagar. Nu spinner den så fint igen.

Tack för alla goda råd.
av Skipper
Så länge kunde man vara glad, när jag körde hem idag så dog den. Så det vart bogsering igen. är det vanligt att tändlägesgivarn går isönder direkt igen??
Nu är det gnista alla säkringar är hela.
Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]