Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av D5power
Måste bakfjädern bytas vid montering av nivåmatic-dämpare ?
Och varför ?
Skall monteras på en V70 må07.

Har tidigare haft nivåmatic på en 740 och detta funkade klockrent!

/ A
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ja, enligt den här monteringsanvisningen som gäller Volvo S60

/Kalle
Användarvisningsbild
av D5power
OK, men vad händer om man behåller std. fjärdern med nivåmatic dämpare?
Blir väghållningen sämre ?
av poan
Uppgiften att fjädern är mjukare är bara sann för just den modellen, vilken det nu är.
På min S80 är den definitivt mycket hårdare. den har bl a tjockare tråddiameter, någon tiondel
På S60 vet ej
På v70/s70 vet ej
Nivomat bygger sins sytem efter skilda pricioer för olika bilar. kan vara mjukare , kan vara hårdare.
Mät eller slå upp längd och fjädertrådsdia för din modell och jämför.

P-O
av Columbus
Den stora skillnaden mellan nivomat och standardsättning är att på nivomaten är det dämparen som håller nivån medan det på standardsättningen är fjädern som håller nivån. Skulle du (mot förmodan) montera en nivomatdämpare på en standardfjäder så skulle du få en bil som, dels, blir hög bak samt blir hård och i princip okörbar. Standardfjädern är progresiv i sin setup vilket inte nivomat dämparen är. Jag skulle inte rekommendera att montera den kombinationen. Bara genom att mäta tjockleken på fjädern säger inget om hur hård fjädern är. Du måste antingen mäta hårdheten eller ta fram data från tillverkaren på hårdheten.
Beroende på modell så kan det sitta samma dämpare på S80, V70 och S60 men med något annorlunda fjäder men...det är fortfarande en fjäder som är anpassad till nivomat.

Lycka till :-)-)
Dynamiska strålkastare?

Hade tänkt mig en 2021 eller 2022. Men d&ar[…]

Då kan även jag meddela att jag nyss kl[…]

Hallå, I maj lade parkeringsvärmaren a[…]

"Limp home mode" ?

Sambons V50 D3 2010 lyckades hon bara pressa upp t[…]