Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bearcat
Hej! Har en 740 GL d24 -88:a. Bilfan har rullat 27600 mil. Den är fin och jag har inga planer på att sälja den men: Svartrök! Något så i !"#¤%&/( dessutom. Vid jämn fart är det ok men ju mer gas desto värre! Förslag? Jag har inte pillat på pumpen!

Helt svart vid bakljuset på hö sida pga all rök. Måste spola av eller tvätta bilen minst en gång per månad!
av metalHJ
Att tvätta bilen mer än en gång i månaden är väl ändå en nödvändighet? Om man vill hålla skick på grejerna vill säga...

Svartrök (Sot), beror på att bilen får för mycket soppa i relevans med luft. Mät upp givare som ger styrenheten all information till bränsletillförseln. Du har inte märkt av att bilen drar mer soppa än normalt? En 740 GL borde väl ligga runt 0.9 om allt är som det ska... Såvida det inte är en automat.

Det finns säkert mera volvofreaks som har mer detaljerade svar, jag själv har aldrig meckat med detta på en volvo. Men det kan vara många anledningar... Gå igenom insprutet och leta efter synliga fel, kolla även med startgas runt tätningar, vacuum slangar m.m. ökar tomgången med startgas, tar bilen tjuvluft och får därmed fel värden i bränsleblandningen. I annat fall är det säkert någon givare som spökar, exempel på detta kan vara tempgivaren.
av otto84
metalHJ skrev:Att tvätta bilen mer än en gång i månaden är väl ändå en nödvändighet? Om man vill hålla skick på grejerna vill säga...

Svartrök (Sot), beror på att bilen får för mycket soppa i relevans med luft. Mät upp givare som ger styrenheten all information till bränsletillförseln. Du har inte märkt av att bilen drar mer soppa än normalt? En 740 GL borde väl ligga runt 0.9 om allt är som det ska... Såvida det inte är en automat.

Det finns säkert mera volvofreaks som har mer detaljerade svar, jag själv har aldrig meckat med detta på en volvo. Men det kan vara många anledningar... Gå igenom insprutet och leta efter synliga fel, kolla även med startgas runt tätningar, vacuum slangar m.m. ökar tomgången med startgas, tar bilen tjuvluft och får därmed fel värden i bränsleblandningen. I annat fall är det säkert någon givare som spökar, exempel på detta kan vara tempgivaren.
Tror att du missade att det var en D24 (Diesel). :wink:
av 945S
På en dieselmotor kan det väl inte vara så mycket annat än att den får för mycket bränsle? Det finns ju inget tändsystem, och vore det motorolja som brann så hade det väl blivit blårök snarare än svart. Det kanske är någon spridare som gått sönder och släpper igenom för mycket bränsle om det inte är pumpen. Jag är ingen dieselexpert så jag bara spekulerar lite på måfå...

Hej. Min inre backspegel glappar och är sv&ar[…]

Backljus

https://feber.se/bil/johan-har-installerat-extralj[…]

Hej! Jag har fått en rejäl punktering […]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]