Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#199520
Hej alla volvoägare, det är så att tidigare ikväll var jag och köpte en 850 GL - 94 som såg tokfräsh ut och gick hur bra som helst då jag var och provkörde osv, dock verkade det vara lite servoolja med fungerade dock tillfredsställande.

Påvägen hem så var jag tvungen att kolla vad den gick för och drog ur den upp till ca 5-6000 varv, help plötsligt pös det bara till och bilen dog, alla lampor på instrumenteringen började lysa, olja, abs, luftkondtionering, p-broms, allt!

Och bilen gick knappt att styra, dvs ingen servo. Stannade bilen och startade igen, men fortfarande samma sak, alla lampor lyser samt ingen servo. Vad är det som har hänt, har någon varvspärr slagit ifrån eller är det helt enkelt så att jag bara köpt grisen i säcken och att något stort motorhaveri / elfel kom som ett brev på posten i.o.m detta.

Tilläggas bör att bilen går att köra precis som förrut, går exakt likadant i motor som innan osv. Felet är alltså det att lamporna i instrumenteringen lyser och att servon slutade fungera.

Om det nu visar sig vara ett större fel, har man då rätt att kräva pengarna tillbaka av den jag köpte bilen av, eftersom jag tycker det är något denna borde vetat om.

Snälla, hjälp!
#199530
Felet hittat, drivremmen till generator/servo av.

Är det dock vanligt att bilen dör om den remmen går, och att alla lampor börjar lysa på instrumenteringen. Är det så att när generatorn inte laddar så då varnar lamporna för instrumenteringen om det?
#199533
Naddet skrev:
Påvägen hem så var jag tvungen att kolla vad den gick för och drog ur den upp till ca 5-6000 varv
Du skulle ha testat det när du provkörde bilen så hade förra ägaren fått slanta för ny rem.6000rpm ska vilken frisk motor som hellst lätt klara av.
Varnings lamporna brukar lysa när bilen ej laddar. 8)
av *pettson*
#199551
Naddet skrev:Felet hittat, drivremmen till generator/servo av.

Är det dock vanligt att bilen dör om den remmen går, och att alla lampor börjar lysa på instrumenteringen. Är det så att när generatorn inte laddar så då varnar lamporna för instrumenteringen om det?
:shock: :shock: :shock:
Jag har ett radikalt förslag.. byt remmen vänta sen med att starta bilen. Läs igenom instruktionsboken först, väldigt nogrant.. SEN startar du bilen. Det som skrivits här är skrämmande att läsa. Att veta att du har körkort (för du har väl det?) men inte kan identifiera en oljelampa eller en laddningslampa osv.. Och dessutom undrar om det är vanligt att lamporna lyser om det inte laddar osv.. SKRÄMMANDE är ordet.. ALLA som har körkort måste väl veta hur instrumentpanelen är tänd INNAN man startar bilen? Och således också kunna identifiera lamporna som tänds? ??:-/ Eller har jag för höga krav i livet?
#199614
*pettson* skrev:
Naddet skrev:Felet hittat, drivremmen till generator/servo av.

Är det dock vanligt att bilen dör om den remmen går, och att alla lampor börjar lysa på instrumenteringen. Är det så att när generatorn inte laddar så då varnar lamporna för instrumenteringen om det?
:shock: :shock: :shock:
Jag har ett radikalt förslag.. byt remmen vänta sen med att starta bilen. Läs igenom instruktionsboken först, väldigt nogrant.. SEN startar du bilen. Det som skrivits här är skrämmande att läsa. Att veta att du har körkort (för du har väl det?) men inte kan identifiera en oljelampa eller en laddningslampa osv.. Och dessutom undrar om det är vanligt att lamporna lyser om det inte laddar osv.. SKRÄMMANDE är ordet.. ALLA som har körkort måste väl veta hur instrumentpanelen är tänd INNAN man startar bilen? Och således också kunna identifiera lamporna som tänds? ??:-/ Eller har jag för höga krav i livet?
Jamen hallå, jag har körtkort. Men dock har aldrig haft en volvo förrut. Kan tyvärr inte så mycket om bilar och det jag undrade var om det är vanligt att ALLA lamporna på instrumenteringen börjar lysa om den där remmen är av. Okej, skratta åt mig men som jag sa, jag har faktiskt ingen aning om hur det fungerar, tyvärr.


Instruktionsbok följde aldrig med bilen, förra ägaren hade lyckats tappa bort den.
#199621
Naddet! Inget skrattar åt dig, *pettson* är en reko kille bara lite hårt i attityden ibland :wink:
Otur kan alla ha att remmen går av just efter bilen är köpt och innan man konstaterat felet så blir man ju lite fundersam om man köpte grisen i säcken eller inte :roll: . Tur det löste sig med bara hänga på ny rem.
Varnings lampor har inte alla koll på och visst är det bra kunna lite om deras betydelse så man inte hamnar i en tråkig sitts.De vanliga kan du säkert. Det får man ju lära sig när man tar körkort :wink:
Välkommen till Forumet :-)-) . Var ej rädd för ställa dumma frågor, jag har gjort det flera gånger och skapat felaktiga trådar som man sen kan skratta åt hur j*vla fel det blev. :lol:
#199648
grammse skrev:Naddet! Inget skrattar åt dig, *pettson* är en reko kille bara lite hårt i attityden ibland :wink:
Otur kan alla ha att remmen går av just efter bilen är köpt och innan man konstaterat felet så blir man ju lite fundersam om man köpte grisen i säcken eller inte :roll: . Tur det löste sig med bara hänga på ny rem.
Varnings lampor har inte alla koll på och visst är det bra kunna lite om deras betydelse så man inte hamnar i en tråkig sitts.De vanliga kan du säkert. Det får man ju lära sig när man tar körkort :wink:
Välkommen till Forumet :-)-) . Var ej rädd för ställa dumma frågor, jag har gjort det flera gånger och skapat felaktiga trådar som man sen kan skratta åt hur j*vla fel det blev. :lol:
Det låter ju bra, jag menar vissa är faktiskt inga födda bilmekare, jag är en av dem som inte är det och måste få fråga om saker som i vissas öron kan låta oerhört dumma och självklara.

Nu till en lite tråkigare sak, bilen har snart rullat 30 000 mil och jag befarar att motorn kanske är slut. Såhär ligger det till, vi fick remmen fixad av en kompis och allt fungerade bra enligt min mening men den blårök värre än ett ånglok, främst på växlarna 1,2,3'an från och med 3000 varv och uppåt. Blev lite halvt brydd på detta och tänkte att det kanske "går till sig" om man kör ett par mil. Sagt och gjort, men ingen förändring. For ut på E4a drog upp den till 140-150 ca men med samma resultat. Stannar bilen och kollar oljan, till min förvåning så har den druckit nästan en halvliter olja på 5 mil!! Och stickan var nästan längst ner på skalan, fyller i den andra halvlitern jag har i bilen och ska bege mig hemmåt, nu går bilen t.om riktigt dåligt rent ut sagt. Enligt min mening, och en polares som åkte med (som är lite mer bilkunnig än mig) så tycker vi att det verkar som om den inte går på alla cylindrar, den har ingen ork och tar tid innan kommer upp i varv, samt låter "bluddrigt på tomgång, samt då vi kör.

Har haft bilen i mindre än ett dygn och har kört den dom 5 milen idag, för gårdagen så var ju remmen problemet. Ska dock åka till min mammas sambo imorgon som är bilkunnig och har tydligen en (apparat) som man testar kompressionen med, han skulle även kolla lite andra saker. Får se vad morgondagen kommer med för klarheter, och vad han har att säga. Om han skulle påstå att motorn är slut, har man då någon ångerrätt? Jag menar, ägaren innan sa trots allt att denna kört bilen på jobbet varje dag och den fungerar klockrent. Direkt efter köpet så drar jag på lite och även då blårök den, så jag rår verkligen inte över några av felen som bilen har.

Vi skrev inget kvitto, och det ser jag som posetivt eftersom hon inte kan påpeka att bilen är köpt i befintligt skick!

Någon som har några förslag på vad man kan göra angående ångrat köp, samt vad det kan vara för fel på motorn. Någon som har några erfarenheter kanske?
#199651
Har du inget kvitto har du nog inte mycket att komma med.
Hon kan ju i så fall lika gärna säga att hon informerat om alla fel.

Har lite svårt att förstå att man köper en bil utan kvitto. Teoretiskt sett kan ju säljaren skita i att skicka in ägarbytet och anmäla bilen stulen i stället.

Om du vill kan du ju ställa frågan i "Ekonomi, försäkringar och garanti" delen på forumet. En som kallar sig DDD brukar ha koll på sånt här.
Problemet med motorn kan nog *petterson* hjälpa dig med :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Igår vart det tvätt av bilen IMG_937[…]

Gick lös på vinterdäcken när […]

D4 VEA dricker olja

Kollat komp på motorn 25, 25, 25, 25 är[…]

Tack för hjälp, nu är beställn[…]