Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Kul att du orkar hålla på.

Min första bil var en 240 som jag också köpte för 1000:-
Mycket rost att fixa var det.

Lycka till med SBP nästa gång.
Användarvisningsbild
av Nebu
Tackar :D

Kofångaren är av nu. fy vad rostig den var, den satt fast med bara sex skruvar tre på var sida. Ja åsså hjälpte avgas röret till att hålla upp den också :)

Så nu återstår justera in handbomsen (på oken så klart) och byta styrled.

Bussningarna vänster länkarm får vänta lite, det slog ju inte sbp ner på utan det är ju jag som tyckte att bilen blev så fin att köra efter att jag byt höger.

Är ledig två dag innan den 27 juni och det är sista dagen för återbesiktning. Så midsommar dagen kommer bli tuff... Man brukar ju vara lite trött den dagen ju...
Alltså ut å försöka vara nogran,,, nja nöden har ingen lag och får jag i hop det så blir det mycket billigt 8) så jag biter ihop och så får vi se.

Uppdatering kommer.

Just det. Glömde nästan

Byte gångärn på förar dörren. Super enkelt och gud vad skönt att utan ansträngning kunna stänga dörren. Ökade även diameter på sprinten till mothållaren mellan gångärnen så att den slutade klicka. ååå vad sköönt.

Trevlig midsommar gott folk.
Användarvisningsbild
av Nebu
Då har jag varit igång i helgen igen och gjort den lättaste reparationen på Spöket hittills nämligen byta styrled. Jag blev överaskad att jag inte behövde ta till vinkelslipen vid demontering... :o visst fanns där rost men det var inte fastrostat. Nya styrleden var lite längre än den gammla så jag justerade in lås muttern ett varv. Det är inte lönt att göra en riktig framvagns inställing förrän jag har bytat länkarms bussningarna på vänster sida.

Sen justerade jag in bromsoken bak... Jag fick känslan att jag får ta fram mycket smörja till handboms vajrarna om bromsverkan inte inte är tillräcklig!

Alltid detta "meck" med handbromsen på 400 serien...
Användarvisningsbild
av Nebu
Spöket klarade gick igenom ombesiktningen :) men det var på håret med handbromsen.
Och när jag skulle köra därifrån så fick personalen "knuffa" igång mig!

Min start motor har lagt!!! av klickar bara!!! Och det har jag ingen nytta av en klickande
startmotor.

Så jag gjorde så att jag gick in på Meca online och kollade på vilka bilmodeller min starmotor finns. Det var en massa olika renault;er. så jag skrev ut en lista att ha med mig till Returbilen där jag ska skruva av en startmotor och har de ingen 440 så får det bli från en Renault, gärna en model nyare :) så att man får en fräsch startmotor :wink:

Ingen som vet hur man fixar mitt problem? Utan att köpa en på returbilen alltså.
Användarvisningsbild
av Nebu
Jasså? Ja jag har inte haft tid att kolla min gamla. Jag har nämligen skruvat dit en gammal som jag skruvade av en 460 92:a.

Start motorn från 460:an den fungerade men jag tyckte den gick långsamt.
När dagen kom då jag skulle göra bytet så passade jag på att ta av bakstycket på den bättre begagnade, Jag tänkteatt jag skulle kolla hur kolen såg ut.

Det var tur att jag gjorde det.

Kollektorn var nersliten och kopparn hade smetats ut så att det knappt gick att urskillja sektorerna.

Två timmar senare så var kollektorn fin igen på med kolen och sedan av med den gammla och på med den nyrenoverade :)

Den startade snabbare än någonsin och utan att instrumentbrädan "dimmade ner" :-))))) (B) (RO) (BE) :-)-)

Lyckan är stor
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]