- tis 13 sep 2005, 08:51
#16147
Hej!
Jag har en 850 T-5 -94 (B5234T), chippad av Motornord med en större turbo (Mitsubishi TD04HL-18T) och sportkatt. Denna modifikation har varit på i ca 500 mil och har fungerat felfritt.
Lambda lampan gick igång på bilen med felkoden 2-3-2 (långtidsbränsleblandning för mager vid tomgång). Jag bor i Tyskland och brukar tanka Shells 100-oktaniga soppa, men i en nödsituation förra veckan blev jag tvungen att tanka 98-oktanigt. Då kom lambda lampan på igår.
När lampan kom igång första gången nollställde jag felmeddelandena och motorn blubbade igång (var fortfarande 98-oktanigt i tanken) med ca 6-700 rpm som senare reglerades upp till normala 900 rpm. Jag körde sen 50 mil då den tändes igen. När det var 15 liter kvar i tanken hällde jag på med 100-oktanigt igen, och motorn startade: denna gång utan blubb.
Sen körde jag till jobbet idag, och då började lampan lysa igen (3:e gången, efter ca 35 mil, huvudsakligen 100-oktanigt i tanken). Tomgången ligger fint på ca 900 rpm, och bilen drar inte mycket soppa (0.82 vid normal motorvägsfart, dvs 120-130km/h).
Är det nån som har ett tips på vad det kan vara för fel? Lamda sonden är bytt i samband med chippet för 500 mil sen och jag kör med NGK's platina tändstift.
Kan det vara tomgångsspjället, mån tro?
Tacksam för svar,
mvh,
Paul
Jag har en 850 T-5 -94 (B5234T), chippad av Motornord med en större turbo (Mitsubishi TD04HL-18T) och sportkatt. Denna modifikation har varit på i ca 500 mil och har fungerat felfritt.
Lambda lampan gick igång på bilen med felkoden 2-3-2 (långtidsbränsleblandning för mager vid tomgång). Jag bor i Tyskland och brukar tanka Shells 100-oktaniga soppa, men i en nödsituation förra veckan blev jag tvungen att tanka 98-oktanigt. Då kom lambda lampan på igår.
När lampan kom igång första gången nollställde jag felmeddelandena och motorn blubbade igång (var fortfarande 98-oktanigt i tanken) med ca 6-700 rpm som senare reglerades upp till normala 900 rpm. Jag körde sen 50 mil då den tändes igen. När det var 15 liter kvar i tanken hällde jag på med 100-oktanigt igen, och motorn startade: denna gång utan blubb.
Sen körde jag till jobbet idag, och då började lampan lysa igen (3:e gången, efter ca 35 mil, huvudsakligen 100-oktanigt i tanken). Tomgången ligger fint på ca 900 rpm, och bilen drar inte mycket soppa (0.82 vid normal motorvägsfart, dvs 120-130km/h).
Är det nån som har ett tips på vad det kan vara för fel? Lamda sonden är bytt i samband med chippet för 500 mil sen och jag kör med NGK's platina tändstift.
Kan det vara tomgångsspjället, mån tro?
Tacksam för svar,
mvh,
Paul