Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matad
Hejsan, mitt första inlägg på detta forum.

Planerar att införskaffa en XC70, som enligt mitt tycke och smak måste vara en av dom snyggaste bilar som har tillverkats...:)

Har budget på ca 140000:-

Det jag undrar mest över är detta med visko(stavning?) eller haldexkopplingen.....vilken årsmod. har vad.

Sen även bränsleförbrukningen är den så hemsk som folk säger....man kanske är dum nu som köper en "törstig" när bensinen kostar 14:-litern...men säkerhet&komfort först enligt mig!!

Mvh
Användarvisningsbild
av Lindh_
Matad skrev:Hejsan, mitt första inlägg på detta forum.

Planerar att införskaffa en XC70, som enligt mitt tycke och smak måste vara en av dom snyggaste bilar som har tillverkats...:)

Har budget på ca 140000:-

Det jag undrar mest över är detta med visko(stavning?) eller haldexkopplingen.....vilken årsmod. har vad.

Sen även bränsleförbrukningen är den så hemsk som folk säger....man kanske är dum nu som köper en "törstig" när bensinen kostar 14:-litern...men säkerhet&komfort först enligt mig!!

Mvh
Tjenare,
Kan bara hålla med dig :)

Om jag minns rätt så har modellerna från -03 Haldexkopplingen?
Bränsleförbrukningen är ju många gånger till vad man gör den, som "värst" så har jag fått upp min förbrukning (enl trip-mätaren) till 1,1L/mil.
Men normalt vid blandad körning så ligger siffran (medelförbrukningen) och pendlar på mellan 0.8-0,9L/milen.
Jag tycker att det är överenskomligt för en så pass stor/tung bil som denna ändå är..

Jag kan bara tala ur egen erfarenhet, är GRYMT nöjd med bilen, har dock fått byta lite länkarmar, bussningar, bromsskivor belägg och även renoverat 4x4 så har väl kostat på den 35k det senaste året, men är ändå nöjd med den, inga större problem utan mest slitagedelar som bytts.

//Lindh
av Matad
Det låter inte så farligt för en såpass stor bil!

Fråga: Vilket år byttes det bill haldex? För det verkar mest säkert att ha!?
Användarvisningsbild
av Guligan
Glöm bara inte att det är grymt prutläge på den typen av bilar just nu...!
av SeEmSi
Lindh_ skrev: Tjenare,
Kan bara hålla med dig :)

Om jag minns rätt så har modellerna från -03 Haldexkopplingen?
Bränsleförbrukningen är ju många gånger till vad man gör den, som "värst" så har jag fått upp min förbrukning (enl trip-mätaren) till 1,1L/mil.
Men normalt vid blandad körning så ligger siffran (medelförbrukningen) och pendlar på mellan 0.8-0,9L/milen.
Jag tycker att det är överenskomligt för en så pass stor/tung bil som denna ändå är..

Jag kan bara tala ur egen erfarenhet, är GRYMT nöjd med bilen, har dock fått byta lite länkarmar, bussningar, bromsskivor belägg och även renoverat 4x4 så har väl kostat på den 35k det senaste året, men är ändå nöjd med den, inga större problem utan mest slitagedelar som bytts.

//Lindh

Min XC70 -07 har typ aldrig dragit mindre än 1 l/milen på 4k mil. Ligger typiskt mellan 1.1-1.2 / mil
av dibb

//Lindh[/quote]

om de där är sant med att du pendlar mellan 0.8-0.9 så antingen kör du landsväg hela tiden lr så är det något fel, för min s60 2,4 så drar jag runt dom där siffrorna kanske lite lägre men xc70 är tyngre å har en större motor så jag kan inte tänka mig att man kan få ner dom till 0.8 utan att köra landsväg hela tiden
Användarvisningsbild
av Lindh_
dibb skrev: om de där är sant med att du pendlar mellan 0.8-0.9 så antingen kör du landsväg hela tiden lr så är det något fel, för min s60 2,4 så drar jag runt dom där siffrorna kanske lite lägre men xc70 är tyngre å har en större motor så jag kan inte tänka mig att man kan få ner dom till 0.8 utan att köra landsväg hela tiden

Kör inte landsväg hela tiden utan kör även mycket stadstrafik i större stad, visst så ligger den inte alltid 0,8 -0.9 utan som jag skrev så har den som värst lyckats komma upp till 1.1 och då kanske jag kört väldigt mycket stadstrafik och även kanske pressat på lite extra så förbrukningen har blivit högre.. dock så ligger den vanligtvis vid BLANDAD körning på 0.8- 0.9, och jag ligger inte och "mjuk-kör" heller då... sedan om det är något fel eller inte kan jag ju inte svara på, men betvivlar det starkt då x-antal liter bensin som gått åt innan tankning stämmer rätt bra överens med tripmätarens beräkningar.

//Lindh
av T-Röd
~Kalle~ skrev:0,86 medelförbrukning enl. färddatorn

min xc 2002 ligger på 0,9L/milen på ca 2000mil, manuell låda

Hej! Kör en V70 T4 från 2013 med ca 16[…]

Kvällens uppdatering, nu precis har jag varit[…]

Hur är rostskyddet på V70?

Jag fick tips av en besiktningsman att rostskydda […]

Bilen har motorkod: B4204T19. Har en rätt s&a[…]