Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DavidU
Går det att byta vindrutan själv, eller ska den limmas enligt konstens alla regler. Fick ombesiktning idag pga, för många små stenskott över hela rutan?
Användarvisningsbild
av Ticken
Hej!
Tänkte att jag kunde försöka bidra lite då jag tidigare varit bilglasmästare.
Nu är jag osäker på årsmodeller och så men generellt sett så är vindrutorna på 200, 700 och 900 serien fastsatta med butylband. Nyare och i princip alla bilar är limmade.
Det är inte svårt att byta själv och på just 740 som du har är det jättelätt.
Ta bara bort alla lister runt vindrutan. Släpp på bröstplåten (som ligger mot vindrutan) och låt den ligga fritt bara.

Sen underlättar det om du har eller kan låna en dragkniv som du "skär" ut rutan med. Ta bort det gamla butylbandet när du fått bort vindrutan. Det är som superklibbig häftmassa. Sen får du göra rent med någon sprit, tex IPA.
Lägg dit en ny sträng med butylband runt hela rutramen och lägg dit rutan. "Tryck" den på plats. På med alla lister så är du klar. Svårare än så är det faktiskt inte.

Nu vet jag inte på rak arm vilka som säljer butylband men jag vet att "3M" tillverkar det. Prova ring till någon volvoverkstad eller en bilglasverkstad och fråga.

Hoppas det här hjälpte dig lite!

Lycka till!

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna-[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]