Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cse
Hej! Jag kör steg 1 (ppc) från ATM på en s60 2.5 t -04.
Bilen har gått helt ok tidigare, nu ”sticker den som faan” vid ca 2000 rpm på tvåan, sen känns det som att den klipper laddtryck. När jag petar i trean efter en sån acceleration känns bilen som otrimmad. Detta inträffar inte alltid. Har ingen laddtrycksmätare så jag kan kolla.
Funderar på om det kan vara laddtrycksventilen som håller på att ge upp.
(hoppas ni förstår hur jag menar)

Tacksam för tips från er.
Mvh. BeGe
Användarvisningsbild
av Korny
cse skrev:Hej! Jag kör steg 1 (ppc) från ATM på en s60 2.5 t -04.
Bilen har gått helt ok tidigare, nu ”sticker den som faan” vid ca 2000 rpm på tvåan, sen känns det som att den klipper laddtryck. När jag petar i trean efter en sån acceleration känns bilen som otrimmad. Detta inträffar inte alltid. Har ingen laddtrycksmätare så jag kan kolla.
Funderar på om det kan vara laddtrycksventilen som håller på att ge upp.
(hoppas ni förstår hur jag menar)

Tacksam för tips från er.
Mvh. BeGe
Kan det vara värmerelaterat? (En vild gissning. :???: )
Hade en V40 T4 (dock helt orginal) en gång i tiden och vid hård körning under riktigt varma sommardagar så blev den slö och tappade effekt.

Mvh David
av cse
Nej, det är ej värmerelaterat, upplever att den helt plötsligt "klipper" av laddtryck. När jag saktar ner och gör en ny acceleration uppför den sig likadant igen. (tändstift?) servad efter bok 10000 mil har nu gått 10300
Användarvisningsbild
av Funk
Om den klipper och sedan drar igen så är det med största säkerhet magnetventilen. Börja med att prova att göra ren den med t.ex T-röd, det finns en och annan som det har räckt för... Annars är det bara att betala runt 500:- för en ny...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
På sidan av luftburken, liten svart grunka med 3 slangar plus en kabel...

/Thomas
Åtdragningsmoment svänghjul

45Nm + 65 grader om man tittar längre ner i t[…]

Dimljus Volvo v60 2020

Intressant. Snart dags för service på m[…]

OM RYSSEN KOMMER

Vi är väl på väg in i en n[…]

Vad har denna för funktion?

Har lyckats dra av bulten som håller fast de[…]