Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frilins
Nja åtminstonde är det tillsynes samma element med olika kondningar och det är kanske inte omöjligt att det vore så att Volvo valt att använda samma element, är ju en kostnadsfråga, inget fel i sig.
Jag vill bara veta men det verkar bara svårt att få ett besked, är det någon som vet om det går att ringa någon avdelning på Volvo och fråga?

Skälet till att jag vill ta reda på detta är att bas/mellanregister element till High Performance är ganska lätta att få tag på men diskanterna värre och när jag såg att elementen ser exakt likadana ut så...
Användarvisningsbild
av Loner
ufriman skrev:Enligt dig då sä är det samma element men bara olika kondingar, Kondingen isfos gör olika karaktärer på ljudet.
Bara för att det är samma Ohm på elementen behöver inte alls betyda att det är samma element. Kan ju skilja i konupphänging och material i
själva konen osv..

Kondingarna förefaller ju ha samma märkdata 3.3uF, bara olika spänningstålighet.

Jag tror inte det är samma element, skall bli intressant att se om det framkommer nått mera i ärendet.

/L
Användarvisningsbild
av frilins
Loner skrev:
ufriman skrev:Enligt dig då sä är det samma element men bara olika kondingar, Kondingen isfos gör olika karaktärer på ljudet.
Jag tror inte det är samma element, skall bli intressant att se om det framkommer nått mera i ärendet.

/L
Du är onekligen kunnig i ämnet Loner och du har troligtvis rätt :D , men går det att ta reda på säkert och i så fall hur?

Om jag tar med högtalarna till ett elektronikföretag, vad ska jag be dom kolla?

Har inte hunnit lyssna än på diskanten, monterar slutsteget (PA300) idag och grunnar på om jag behöver ta bort passagerarstolen och i så fall hur... :shock:
Användarvisningsbild
av Loner
frilins skrev: Du är onekligen kunnig i ämnet Loner och du har troligtvis rätt :D , men går det att ta reda på säkert och i så fall hur?
Mitt ord är lag :roll: nä allvarligt talat så kör jag med sunt förnuft och en del kunskap om elektronik och ljud.
frilins skrev: Om jag tar med högtalarna till ett elektronikföretag, vad ska jag be dom kolla?
Hmm, tror nog att kanske en hifi-nörd kan kolla dem bättre än en lödkolvsnisse. NU är jag ute på lite hal is, men man kanske kunde frekvenssvepa dem och se om impedanskurvorna skiljer sig åt.
frilins skrev: Har inte hunnit lyssna än på diskanten
Ja detta är förmodligen det bästa sättet att särskilja dem åt.
(Nu blir ju jag verkligen sugen på att jaga tag i en uppsättning och prova själv :roll: )

/L
Användarvisningsbild
av frilins
Jag hoppas du inte uppfattade mig som ironisk, Loner, jag var helt allvarlig när jag menar att du verkar ha klart för dig i dina inlägg, det respekterar jag och är tacksam för att du delger dina tankar här!
Användarvisningsbild
av Loner
frilins skrev:Jag hoppas du inte uppfattade mig som ironisk, Loner, jag var helt allvarlig när jag menar att du verkar ha klart för dig i dina inlägg, det respekterar jag och är tacksam för att du delger dina tankar här!
Nejdå ingen fara, jag ville bara klargöra att jag varken är nån expert eller självutnämnd expert, men viss baskunskap och intresse har jag i detta ämne. Därför står jag på mig om mina tankar och ideér tills jag blri motbevisad 8)

/L
Användarvisningsbild
av frilins
På Volvos tillbehörs sida står följande om High Performance:
"High Performance Sound högtalare

I detta högtalarsystem ingår samtliga högtalare för framdörrar, bakdörrar och hatthylla.

Två effekttåliga 6.5“ (165 mm) bas-/mellanregisterhögtalare i framdörrarna /bakdörrarna tillsammans med diskanthögtalarna samt två 8” (210 mm) koaxialhögtalare i hatthyllan (S60), ger en bred och fyllig ljudåtergivning från lägsta bas till högsta diskant.

Diskanthögtalarsats i D-stolpe (V70 00-) innehåller två stycken diskant/mellanregisterhögtalare som förhöjer den bakre ljudåtergivningen påtagligt.

- Helt enkelt ett högklassigt ljud.

V70 00- kan kompletteras med en kraftfull, aktiv subwoofer. Se Subwoofer - V70 00-.

OBS!
Diskanthögtalare är standard och fabriksmonterade i samtliga modeller fram t.o.m årsmodell 03.
"

Det låter som man monterade bättre bas/mellanregister och slutsteg om man ville gå från Performance till High Performance... :lol:
Användarvisningsbild
av Loner
Jag tror ändå att nått mer än bara stämplen 40W resp 75W skiljer elementen.
En sak som slog mig nu som jag inte får nån koll på, vad sitter det i Premium systemen, är det samma diskant som High Performance?

/L
Användarvisningsbild
av frilins
Tja du, visst är det märkligt för nog har jag två olika diskanter med två olika kondningar på, om än tillsynes lika i övrigt...

Men vad i all världen menar då Volvo med:
OBS!
Diskanthögtalare är standard och fabriksmonterade i samtliga modeller fram t.o.m årsmodell 03.

För om det är så att dom menar att det är samma standard diskant, varför har dom då inte samma artikelnummer, fast det kanske är på de nyare modellerna.

Dessutom så tycker jag att det skulle bli volymmässigt en högre diskant om den tål 40 el. 25 watt och dom andra 75 watt men sen har det förstås med känsligheten att göra.

Så här ser det ut:
Högtalare
V70/XC70

Premium Sound System
Continius power handling 100 (Watt)
Impedans 8 (Ohm)
Känslighet 86 (dB/W/m)
Frekvensomfång 20-20000 (Hz)

High Performance Sound System
Continius power handling 75 (Watt)
Impedans 8 (Ohm)
Känslighet 86 (dB/W/m)
Frekvensomfång 50-20000 (Hz)

Performance Sound System
Continius power handling 25 (Watt)
Impedans 4 (Ohm)
Känslighet 93 (dB/W/m)
Frekvensomfång 50-20000 (Hz)

Jag för min del kommer nog att först köpa High Performance bas/mellenregister och lyssna.
Fast någon på Volvo måste ju veta, är det verkligen ingen som vet vilken avdelning man kan ringa och få svar på frågan...?
Användarvisningsbild
av Loner
Per, nått nytt i denna fråga.

Började kolla lite med skrotarna, och dom ser ut som frågetecken när jag pratar om 75W diskanterna :roll:

Men du har ju till o med fått med en på bild, så dom finns ju mer än bara som artikelnummer.

/L
Uppdatera mjukvaran

e-call är den lagstadgade automatiska tj&aum[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]

740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]