Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Är ny på forumet med en nyinköpt S80 T6 00:a. Vilka av faceliftens (dvs 04 eller nyare) uppdaterade detaljer kan jag montera utan alltför mycket blod svett och tårar? Vill ogärna börja bråka med plåtar o.d. ??:-/

Passar grill, lysen, kofångare fram & bak samt bakstammen rakt av?

Något annat man bör tänka på för att "fejsa en 00:a"?

Lev å må!

/Nisse
Hej!
Grillen passar ej från en s80 (2004-2006) till en s80 (1999-2003)...för det har jag själv testat....
04:ans grill är längre och smalare än 00:ans
Ok, vad måste jag "plocka med" från den faceliftade för att få det nya nyllet? Är det hela kofångaren/fronten jag måste meka över? Passar den isf på de befintliga fästena? Eller måste man meka även med dem?

Hur är det i aktern? Passar den "nya" kofångaren rakt av, eller måste även de fästena byggas om?

Lev å må!

/Nisse
Det skiljer på fästen både fram och bak. Enkelt att montera, det behövs dock lite nya skruvhål och nya konsoler men det är inget blodigt.. :)

Jag har bytt följande på min -99:a utan större problems:

Soft-front
Xenonljus, nya blinkers (behövde nya kontakter)
Nya sidoljus (vita)

Bakdel med fungerande backsensorer
Nya bakljus

Nya backspeglar med belysning och kromade kåpor (behövde nya kontakter)

Kromade handtag, alla fyra dörrar

Kromringar till intrumentklustret

Så visst finns det att göra.. ;)
zenobia skrev:Det skiljer på fästen både fram och bak. Enkelt att montera, det behövs dock lite nya skruvhål och nya konsoler men det är inget blodigt.. :)

Jag har bytt följande på min -99:a utan större problems:

Soft-front
Xenonljus, nya blinkers (behövde nya kontakter)
Nya sidoljus (vita)

Bakdel med fungerande backsensorer
Nya bakljus

Nya backspeglar med belysning och kromade kåpor (behövde nya kontakter)

Kromade handtag, alla fyra dörrar

Kromringar till intrumentklustret

Så visst finns det att göra.. ;)

Tjena, Zenobia!

Har en 00:a som jag vill lyfta lite, men vet inte vad jag kan byta!
har du några bilder och kanske art.nummer på delarna du bytt?
vad är en "soft front"?
vad är det för årsmodell på delarna etc.?

//Nemo
Har oxå lite följdfrågor.. Ser det konstigt ut om man bara byter baklysena utan att byta baklucka? Stämmer överkanten på lysena med överkanten på bakluckan?

Å passar de släta faceliftlisterna på icke-facelift kofångarna?

zenobia: Har du några bilder??? 8)

Lev å må!

/Nisse
zenobia skrev:Baklampor och bagage fukar perfa

Listerna har jag inte tänkt på... spöregnar därute, skall se om jag inte kan ordna lite biler under dagen.

Tänte lyfta liv i den här gamla tråden lite då jag fortfarande är intresserad av vad man kan göra med "lilla" bettan där ute :D

finns säkert fler som tänker samma sak, kom gärna med fler förslag här och gärna bilder.

Zenobia, jag är nyfiken på din bakdel med backsensor etc. va det svårt att få dit och vad fick du göra för modd. för att få in backsensorn? kostnad?
Har själv en T6:a från 00 som jag har snyggat till lite.

Först och främst så valde jag att lacka ner bilen helt och bytte samtidigt alla lister till dom nya som kom 04. Resultatet blev kanon och bilen blev betydligt snyggare. Passade även på att lackera fyra stänkskydd vilket ger utterligare ett lyft för utseendet. Även en vinge med bromsljus är fixad, men den är inte monterad än. Har även satt på speglar från en 04:a, men dessa fick man lägga en del arbete på eftersom kontakterna och placeringen på stiften/kablarna inte stämmer överens med 00:ans.

Sen har jag faktiskt en stötfångare bak med backsensorer från en 04:a, men jag önskar att jag hade fixat den gamla istället. I skrivande stund är den nermonterad för tredje gången då fästena i bakre regionen släpper hela tiden varpå det sticker ut några mm. Har strulat från första stund. Det började med att jag inte kunde få in stötfångaren helt eftersom den inte kom närmare än ca 2cm från skärmkanten hur jag än slet och drog. Gjorde en snabb mätning mellan... ja, det som finns innanför stötfångaren, inredningen så att säga. Jo, det var en skillnad på just 2cm mellan den gamla och nya. Efter mycket slit så lyckades jag plocka loss " inredningen " från den gamla och montera in den i den nya, men eftersom vissa fästen inte stämde överens så fick jag klippa i plasten och limma. Sen åkte allt på plats, men sen kom nästa grej. När jag väl hade nitat fast stötfångaren i hjulhuset så stack det ut där bak, räknat från lampan och ca 5 cm framåt vilket var ruskigt irriterande så det var bara att plocka ner allting igen.

Vet inte om jag har otur, men stötfångaren verkar vara 2-3mm bredare på vardera sida vilket märks precis vid lampan så att säga. Problemet är att det finns tre fästpunkter mellan hållare och stötfångare. Det sista fästet är placerat ca 3-4 cm från där hållaren slutar vilket resulterar med att det bildas en spänning som drar isär hållaren från stötfångaren när den väl sitter på plats på bilen. Hade det bara funnits en fästpunkt till i slutet på hållaren så hade det funkat. Senast försökte jag limma fast hållaren på stötfångaren, och då menar jag inte bara på övre delen utan hela. Men det höll bara några veckor innan vibrationer och värme gjorde att det släppte.

Den här gången ska jag slipa och spackla hållaren och fylla de håligheter som finns innan jag dränker hela rasket i lim som är både starkt, elastiskt och värmetåligt. Funkar inte det så införskaffar jag en gammal stötfångare igen som jag låter lackera om istället. Orkar inte lägga mer energi på det hela...

Nästa steg är att införskaffa en baklucka samt bakljus från en 04:a

Såg även att någon har tänkt till när det gäller grill till S80! Inte en dag för tidigt om det är sant. På realcars hemsida så finns det två nya grillar till S80 som är inkommande, men informationen är lite otydlig än så länge. Står att de passar S80 mellan 98-07 vilket jag tycker verkar omöjligt men men.. :)

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]