- sön 15 jun 2008, 23:07
#198924
Hej på er!
Jag är en privatbilist som pgv jobbpendlande och min stora passion för olika idrottstävlingar lätt kör 4000 mil/år. Har en 855 GLT -97 nu som har milats lång, alltså dags för byte. Klart jag tänkte på en diesel då, provkört både V50 1,6D och 2,0D, gillade både. För D5 räcker inte börsen...
Hur som helst, kan nu tänka mig slå till på en begagnad v50 2,0d -06 eller -07:a som kanske gått 3000 - 5000 mil. MEN hur var det nu med byte av partikelfilter samt bytesintervallet på detta? Har hört olika "rykten", tex 6000mil eller 12.000 mil, vad stämmer? Och att dessa är väldigt dyra? För är de väldigt dyra, så kanske en diesel ändå inte är en bra idé...? Stämmer det att partikelfiltret på en v50 2,0d -08 inte behöver bytas längre? Kan man inte då sätta detta filter på en 07a?
Jag hoppas Ni kan ge mig lite hjälp i denna fråga?
Jag är en privatbilist som pgv jobbpendlande och min stora passion för olika idrottstävlingar lätt kör 4000 mil/år. Har en 855 GLT -97 nu som har milats lång, alltså dags för byte. Klart jag tänkte på en diesel då, provkört både V50 1,6D och 2,0D, gillade både. För D5 räcker inte börsen...
Hur som helst, kan nu tänka mig slå till på en begagnad v50 2,0d -06 eller -07:a som kanske gått 3000 - 5000 mil. MEN hur var det nu med byte av partikelfilter samt bytesintervallet på detta? Har hört olika "rykten", tex 6000mil eller 12.000 mil, vad stämmer? Och att dessa är väldigt dyra? För är de väldigt dyra, så kanske en diesel ändå inte är en bra idé...? Stämmer det att partikelfiltret på en v50 2,0d -08 inte behöver bytas längre? Kan man inte då sätta detta filter på en 07a?
Jag hoppas Ni kan ge mig lite hjälp i denna fråga?
Volvo v50 2,0d 2007
Volvo 855 GLT 1997
Volvo 460 2,0S 1995 RIP
Volvo 855 GLT 1997
Volvo 460 2,0S 1995 RIP