NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SebbeMalmoe
Hej på er!

Jag är en privatbilist som pgv jobbpendlande och min stora passion för olika idrottstävlingar lätt kör 4000 mil/år. Har en 855 GLT -97 nu som har milats lång, alltså dags för byte. Klart jag tänkte på en diesel då, provkört både V50 1,6D och 2,0D, gillade både. För D5 räcker inte börsen...
Hur som helst, kan nu tänka mig slå till på en begagnad v50 2,0d -06 eller -07:a som kanske gått 3000 - 5000 mil. MEN hur var det nu med byte av partikelfilter samt bytesintervallet på detta? Har hört olika "rykten", tex 6000mil eller 12.000 mil, vad stämmer? Och att dessa är väldigt dyra? För är de väldigt dyra, så kanske en diesel ändå inte är en bra idé...? Stämmer det att partikelfiltret på en v50 2,0d -08 inte behöver bytas längre? Kan man inte då sätta detta filter på en 07a?

Jag hoppas Ni kan ge mig lite hjälp i denna fråga?
Användarvisningsbild
av henka35
Det verkar lite oklart vad som gäller. Därför tycker jag att du går in på din lokal volvoverkstad och ber dem kolla vad som gäller för den aktuella årsmodellen.

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag kan bara svara på hur det är på MY08 då vi äger en sådan:
Servicepriser:
2000 Mil: 3500 kr
4000 Mil: 3500 kr
6000 Mil: 6500 kr
8000 Mil: 3500 kr
10000Mil: 3500 kr
12000Mil: 13800 kr

Dvs. partikel filtret byts ut vid 12 000 mil tillsammans med bränslefilter och några andra filter.

Enligt senare uppgift byts bara partikelfilter vid direkta fel på filtret. Additiv fylls däremot på som jag förstått det.
av dali
2.0d har alltid haft partikelfilter. Enligt servicehandboken på min -05:a så skulle partikelfiltret bytas vid 10.000 mil, enligt verkstaden vid 12.000 mil. Det har dock funnits ett fel i Volvos serviceprotokoll så att krysset för kupéfilter (eller om det var luftfilter) hamnade på raden för partikelfilter på servicen vid 6.000 mil, men det ska vara känt/åtgärdat. Det är bara påfyllning av additiv vid 6.000 mil.
av SebbeMalmoe
Tack för informationen!

Servicepriserna är väl egentligen helt ok. Åt andra sidan är nog den ickemärkesbundna verkstaden billigare. Frågan är om de kan det med partikelfilter och additiv.

Låter nästan otroligt att det var fel i servicehandboken. Då har tex. Bildeve i Helsingborg ingen koll på felet, då jag frågade där häromdagen och de påstod att filtret skulle bytas var 6000e mil!

Jag är iaf väldigt sugen på att köpa en v50 2,0d. Åt andra sidan borde man inte läsa detta forum då med alla fel den har drabbats, ;-// Kanske en v70 d5 är bättre ändå? Fast dyrare, törstigare osv...
av whoppi
Hur e det med partikelfilter på andra märken av nyare modell så som audi och bmw?
Börjar själv bli lite trött på att att byta bromsskivor varannan vecka... :cry:
Användarvisningsbild
av Ljusbusen
då var servicen gjord och partikelfiltret utbytt. Puhh det slutade på 12200:- men sedan så är det tid för nya däck och en hjulinställning så att man säkert rullar vidare. Bilen har nästan rullat 13000mil och det är första gången jag byter sommardäck... Har bytt vinterdäck en gång och kört de nya vinterdäcken 2500mil men grymt imponerad av hur länge däcken räcker på bilen.
Finns det någon som har tips på vart man kan köpa bra däck nere i skåne till rätt pris, tömde börsen på servicen...

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]