Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
RoadRunner1 skrev:Biltemas olja har samma klass som många betydligt dyrare oljor med finare påklistrade märken.Bättre att byta lite oftare med en billig olja än att köra för länge på en dyr.Folk som pyttsar i 600:- olja i bilar som mått minst lika bra av en 150:- olja.Men så är det ibland i en värld där tro kan försätta berg.Däremot bör man hålla reda på om bilen trivs bäst med mineral eller syntet.Halvsyntet är bara ett stort skämt.
Nu vet jag inte andelen syntet och mineral i Biltemas halvsyntet. Men i min instruktionsbok (S40 2,0T 2001) så står det att man kan använda hel eller halvsyntet med .... och så står det specifikationerna efter.
Hur kan det komma sig om halvsyntet "Bara är ett stort skämt" ?
OT men ändå inte:

När jag skulle köpa servo-olja till min Saab så var jag in till min lokale Saab-åf. En liter gick på över 200:-. Men jag fick ett tips av "verkar´n": "köp Opel´s istället. Det är lika flaskor, och halva priset för Opel olja och det är vi som sätter på Saab-respektive Opel-klistermärkena på flaskan." Det blev ett enkelt val för mig. :wink:

Mvh
Användarvisningsbild
av EdOr
RoadRunner1 skrev:Biltemas olja har samma klass som många betydligt dyrare oljor med finare påklistrade märken.Bättre att byta lite oftare med en billig olja än att köra för länge på en dyr.Folk som pyttsar i 600:- olja i bilar som mått minst lika bra av en 150:- olja.Men så är det ibland i en värld där tro kan försätta berg.Däremot bör man hålla reda på om bilen trivs bäst med mineral eller syntet.Halvsyntet är bara ett stort skämt.
Jag har en fundering gällande halvsyntetsolja. Har inte mineralolja en "renande" effekt dvs river upp oljeavlagringar i motorn? Kan då inte halvsyntet vara bra ur den synpunkten? (Är mer än fråga än påstående!!!) ??:-/
Användarvisningsbild
av Tomas88
EdOr skrev:
Jag har en fundering gällande halvsyntetsolja. Har inte mineralolja en "renande" effekt dvs river upp oljeavlagringar i motorn? Kan då inte halvsyntet vara bra ur den synpunkten? (Är mer än fråga än påstående!!!) ??:-/
Nja... Är det inte syntetoljan som har "renande" effekt?
av *pettson*
Tomas88 skrev:
EdOr skrev:
Nja... Är det inte syntetoljan som har "renande" effekt?
Ingetdera. Idag finns INGEN motorolja utan tvättande tillsatser. Det som är kvar är skrönor sen sent 70 tal. Inte ens en rak 30 mineralolja är utan tvätt tillsatser idag..
Användarvisningsbild
av Tomas88
*pettson* skrev:
Ingetdera. Idag finns INGEN motorolja utan tvättande tillsatser. Det som är kvar är skrönor sen sent 70 tal. Inte ens en rak 30 mineralolja är utan tvätt tillsatser idag..
Där ser man.

Det är bra vi har dig petterson som kan tala om hur det ligger till med olika saker. :wink:
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]