Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har gått igenom denna forumdel och det bär sig inte bättre än att 50% av symptomen som trådarna här handlar om, passar in på min Volvo 745 GLT 16v. Därav tyckte jag det var lika bra att jag gör en egen tråd. Jag har mina gissningar, men osäkerhet råder i vissa fall.

Problem nummer ett: Vid kraftiga accelerationer eller ibland vid konstant gas fastnar tomgången på mellan 2500 och 4000 varv. Gasreglaget hade hakat upp sig en gång så jag smorde upp skiten och därefter har det åtminstone inte hakat upp sig på samma sätt, man märker ganska tydligt att det inte är reglaget iom. att motorn inte skenar upp och når varvstoppen, den når alltså ett visst konstant varv och stannar där tills man antingen tvärgasar eller ibland åker den automatiskt ner. Kan tomgångsmotorn stå för detta och varför skulle den isåfall öppna mer helt plötsligt? Går det att ta ner den och rengöra eller är det bara byta isåfall?

Problem nummer två: Motorn går ojämt och ryckigt, samt blir mycket svårstartad när den är varm. Som följd av att jag tidigare haft problem med temperaturgivaren som sitter i topplocket så gick jag ju på detta som första utväg, provade koppla ur den helt och starta från kallt och mycket riktigt gick den piss, kopplade i den igen och startade och den gick fint. Därefter kopplade jag ur den i varmt läge så att den inte på något sätt bestämt sig för att visa kallt och ändå svara, vilket den säkert inte kan göra, men ändå.

Förövrigt så känns motorn orkeslös såvida man inte ligger på precis rätt spjällläge i precis rätt tidpunkt. Nu har jag även på senare tid fått felkoden som berättar att motorn går magert på tomgången enligt lambdan och jag har ju avgasläckage på vissa ställen, ska man misstänka detta som boven helt och hållet och gå på avgassystemet som första åtgärd eller finns det kända problem?
Jocke S. skrev:Skulle börja med att rengöra och smörja upp tomgångsventilen...
Jag har haft lös tomgångsventilen igår och i all ärlighetens namn så tycks det inte finnas allt för många rengöringsmöjligheter i denna. Körde in lite WD40 medans den körde så att det skulle smörja, men mer gick inte vad jag kunde se.

Dessutom är det bara en sida av problemet.
Klotaren skrev:har du ett relä vid expanionkärlet så kolla det.. ha exakt samma symtom på min 740 gl och bytte allt och inget hjälpte sen råka jag slå till den när jag blev förbannad och sen funka den utmärkt igen.. lödningar släpper i reläet..

mvh tobbe
Vad exakt gör detta reläet?
Jag har egenhändigt letat mig fram till vad detta relät innebär och det ska tydligen vara något slags spridarrelä. Jag har inte hunnit åtgärda något där men när jag knackat på detta relä litegrann upplevde jag det som att den gick som ett jävla skott jämfört med vanligtvis, efter jag kört den varm så stängde jag av och startade den flera gångerp å raken utan några som helst problem, därefter nästa morgon gick den likadant igen.

Jag kommer göra en grundlig felsökning av en del komponenter som jag haft problem med för att avgöra hur pass allt fungerar men skulle fortfarande behövt få detta relät förklarat, vad det gör och varför. Återkommer hursomhaver.
Wezzli skrev:Jag har egenhändigt letat mig fram till vad detta relät innebär och det ska tydligen vara något slags spridarrelä. Jag har inte hunnit åtgärda något där men när jag knackat på detta relä litegrann upplevde jag det som att den gick som ett jävla skott jämfört med vanligtvis, efter jag kört den varm så stängde jag av och startade den flera gångerp å raken utan några som helst problem, därefter nästa morgon gick den likadant igen.

Jag kommer göra en grundlig felsökning av en del komponenter som jag haft problem med för att avgöra hur pass allt fungerar men skulle fortfarande behövt få detta relät förklarat, vad det gör och varför. Återkommer hursomhaver.
reläet styr spridarna inget ovanligt att lödpunkterna blir dåliga i reläet fram mrd lödpennan och löda om så brukar det gå igen :D

mvh/roger :D
Jag har nu haft lös detta relä och vid första titt såg den väl bra ut, jag har lött om alla punkter på baksidan av kretskortet omän det såg bra ut. Kopparflätan mellan en av polerna upp till chassit runt spolen såg väl bra ut och det verkade inte vara fäst på samma sätt så detta lödde jag inget på, ska man göra detta tro?

Därefter mätte jag upp temperaturgivaren i topplocket efter att motorn stått ett par minuter efter körning. Mätte då mellan stift och chassi runt 400 ohm på båda stiften så det låter troligt.

Förutom detta har jag fått felkod om mager eller fet blandning enligt lambda igen samt att knacksensorgivaren inte svarar, vad kan denna bidra till för problem och låter detta följdaktligen som en möjlig problemkälla. Jag har inte hunnit testköra bilen efter alla dessa åtgärder men återkommer när jag gjort det.
Problemen verkar ha avtagit delvis, har inte på flera dagar haft några problem med att den blivit svårstartad när det är varmt och motorn är varm. Jag har tillochmed provocerat genom att skapa motorstopp och testat, när det i vanliga fall varit som värst.

Efter nollställning av felkoderna verkar det som att Lambdareglering är den enda konstant återkommande felkoden. Felkoden för knacksensorgivaren verkar inte ha kommit tillbaka igen, jag har däremot varit och pillrat på kablarna för att se till att dom inte åkt ur som dom hade tidigare på temperaturgivaren.

Jag ser nu ingen logisk anledning till denna felkod, den går magert på riktigt vid vissa speciella gaspådrag och det känner man rent.

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtalar[…]

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]