Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av strandper
Hej,

Har en T6:a som har börjat koppla ur i kurvorna. Dvs varvtalet ökar och ingen drivning på hjulen.

Händer även att växlarna kommer i för sent från stillastående. Dvs varvet hinner gå upp en del och sedan kastas växeln i med ett ryck.

Vad kan vara fel?, prislapp?

Tacksam för alla tips jag kan få!
av poan
Börja med att kolla oljenivån i lådan. Ingår i veckoservicen. Fredagar.
P-O
av andezon
är det en 99:a eller 00:a kan du räkna med lådbyte ligger på ca 45 000:-
Användarvisningsbild
av CarMan
andezon skrev:är det en 99:a eller 00:a kan du räkna med lådbyte ligger på ca 45 000:-

mer bakgrunds info vill vi ha till såna här utalanden, detgör inlägget mer trovärdigt
av strandper
andezon skrev:är det en 99:a eller 00:a kan du räkna med lådbyte ligger på ca 45 000:-
Nu är den i alla fall inlämnad. Killen på verkstan menade att låg oljenivå kan göra att den tjuvar luft i kurvorna och därför inte driver.

Jag håller tummarna, har inte 45 laxar till det här!
av maf
strandper skrev:Killen på verkstan menade att låg oljenivå kan göra att den tjuvar luft i kurvorna och därför inte driver.
Kan man kolla automatlådeoljan själv på något sätt eller behöver man lämna in för detta? Jag har nämligen samma bekymmer med att lådan ibland "frikopplar" innan den får in någon växel.
CarMan skrev:

mer bakgrunds info vill vi ha till såna här utalanden, detgör inlägget mer trovärdigt
Det krävdes inget byte utan en enhet som kyler växelådsoljan (tror jag han sa) hade läckt olja. Därav problemet. Byter hela den delen för 4 laxar.

Puuuuuuuh. :)
Användarvisningsbild
av CarMan
maf skrev:
strandper skrev:Killen på verkstan menade att låg oljenivå kan göra att den tjuvar luft i kurvorna och därför inte driver.
Kan man kolla automatlådeoljan själv på något sätt eller behöver man lämna in för detta? Jag har nämligen samma bekymmer med att lådan ibland "frikopplar" innan den får in någon växel.
beskriv ditt fel nogrant i en ny tråd så löser vi det.

Något sådant här, kanske? Dom d&a[…]

Nu så har min höger stora lykta givit[…]

Det uppstod ett litet spökfenomen när vi[…]

Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, kopp[…]