Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av carson
Ja handskfacket tycks ha gått i baklås, jag misstänker att det är haspen som sitter på insidan av handskfackets låsmekanism som har ramlat ner i låst läge. Jag får inte in hela nyckeln i låset heller! Är det någon som har haft liknande problem och hur har ni i såfall lyckats lösa problemet med att låsa upp handskfacket igen?

Tacksam för alla svar.

/Carson
av Wezzli
Panelen under handskfacket är handskfacket. Handskfacket i sig sitter skruvat med två skruvar inåt bakom själva luckan och två 10mm muttrar undertill längst ner på panelen, du kommer alltså inte åt att ta loss den iom. att luckan är ivägen. Spärren för själva luckan sitter däremot bara på en plastram som är fastskruvad över handskfacket, bör gå att bända upp den utan att riktigt förstöra hela skiten, antingen det eller försöka komma åt bakifrån och bända upp plastramen så att klacken glider över.
av carson
Wezzli skrev:Panelen under handskfacket är handskfacket. Handskfacket i sig sitter skruvat med två skruvar inåt bakom själva luckan och två 10mm muttrar undertill längst ner på panelen, du kommer alltså inte åt att ta loss den iom. att luckan är ivägen. Spärren för själva luckan sitter däremot bara på en plastram som är fastskruvad över handskfacket, bör gå att bända upp den utan att riktigt förstöra hela skiten, antingen det eller försöka komma åt bakifrån och bända upp plastramen så att klacken glider över.
Sitter alltså klacken på låsmekanismen på insidan av handskfacket över en plastram, xom går att bända med en skruvmejsel?
av Wezzli
När du får ner handskfacket så är det ju helt öppet ovanifrån, tvärtemot vissa andra bilar där den är helt sluten. Över denna öppning går det helt enkelt en plastram vars låsklacken glider in under. Låsanordningen hamnar alltså under denna plastram, plastramen bör alltså gå att bända uppåt.

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]