Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peeke
Har beställt en V70 II Ocena Race med automatisk nivåreglering. Är det någon som vet om det går att sänka en Volvo med nivå reglering. Alltså köpa en sänkningssats med kortare fjädrar, eller kommer dämparna vilja "pumpa" upp bilen i rätt höjd igen... ???
Användarvisningsbild
av kave
peeke skrev:Har beställt en V70 II Ocena Race med automatisk nivåreglering. Är det någon som vet om det går att sänka en Volvo med nivå reglering. Alltså köpa en sänkningssats med kortare fjädrar, eller kommer dämparna vilja "pumpa" upp bilen i rätt höjd igen... ???
Det får vi ju innerligt hoppas iom att Volvos bilar med nivåreglering är högre än bilar utan, lite raggarstuk med höjd bakdel på bilen.
Användarvisningsbild
av Funk
Du kan inte sänka med enbart fjädrar..
Det finns satser (kanske inte till V70II ännu) som flyttar nedre stötdämparfästet så du kan behålla original nivåreglering..
Kolla med Heico, dom har sagt att det kommer....

/Thomas
Användarvisningsbild
av Korny
Har tittat en del på detta och det ser inte lätt ut. Stötdämparens nedre infästning medger ingen enkel modifiering som på V70N. Då tror jag det är "enklare" att modifiera den övre stötdämparinfästningen i fjädertornet och förskjuta den lika mycket som fjädern sänker, har ej plockat isär grejorna så jag vet ej hur "enkelt" det är.
För egen del så har jag beställt nya bil, denna gång UTAN nivåreglering bara pga att det blir så bökigt att sänka bilen.

Mvh David
av peeke
kave skrev: Det får vi ju innerligt hoppas iom att Volvos bilar med nivåreglering är högre än bilar utan, lite raggarstuk med höjd bakdel på bilen.
fasen! stämmer det verkligen? att bilen är högre med nivåreglering??? finns det fler som kan intyga detta?? måste se om jag kan "modifiera" min nybilsbeställning...
Användarvisningsbild
av kave
peeke skrev: fasen! stämmer det verkligen? att bilen är högre med nivåreglering??? finns det fler som kan intyga detta?? måste se om jag kan "modifiera" min nybilsbeställning...
Jag kan inte garantera att det är så på V70II men det var så på V70N. Kolla runt lite på annonser får du se, denna ser ju ex helt knasig ut, du kan ju lägga en fälg mellan framskärmen och däcket :):

http://www.blocket.se/vi/16617370.htm?ca=16_s

Denna stryker ju inte direkt lågt den heller:
http://www.blocket.se/vi/16394783.htm?ca=16_s

Hittade en till med 17", ser lika fånigt ut det med, högre bak än fram:
http://www.blocket.se/vi/16717909.htm?ca=16_s
av peeke
svårt att se på bilderna... den sista står inte på jämna mark... och ärligt talat tycker jag att V70II generellt är lite hög... är det någon som vet hur nivåregleringen funkar? kan man modifiera mjukvara för att uppnå samma resultat som att ändra på infästningen? eller är det rent "mekaniskt" som den känner av förändringen i nivå?
Användarvisningsbild
av Korny
peeke skrev:svårt att se på bilderna... den sista står inte på jämna mark... och ärligt talat tycker jag att V70II generellt är lite hög... är det någon som vet hur nivåregleringen funkar? kan man modifiera mjukvara för att uppnå samma resultat som att ändra på infästningen? eller är det rent "mekaniskt" som den känner av förändringen i nivå?
Så vitt jag vet är Volvo's nivåreglering en speciell dämpare med en extra oljebehållare kopplad direkt på dämparen, dämparen har ett "börläge" som den strävar efter att nå och därmed behålls ett nivåreglerat läge efter bilen blivit nerlastad och sedan kört över några ojämnheter. Någon mer tekniskt insatt användare på forumet kan säkert förklara exakt vad som händer i dämparen men "the bottom line" är ändå att dämparen puttar en mer olja i/under dämparcylindern så att ett "börläge" uppnås.
Svaret på frågan är därmed att nivåregleringen sker helt mekaniskt.

Mvh David

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]