Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Cuben
#198479
Har en undran, jag har en xc90 T6 och kan man montera dump till turbona på den eller är de gjort så att man inte kan ändra på de?
Jag har inte kollat de alls än själv men tänkte höra här om någon av er vet om de funkar?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#198523
Det har vart prat om det på S80 T6, men inget att rekommendera!

/Kalle
Användarvisningsbild
av Korny
#198975
Det sitter med största säkerhet avlastningsventil(er) på insugssidan, normalt är orginalmonterade avlastningsventiler (på motorer med luftmassemätare) återcirkulerande och jag gissar att de du vill veta är om man kan montera atmosfäriska avlastninsventiler (för pyschhhhh ljud)?
Mitt svar blir "helst inte", det går men motorn kommer inte fungera som den ska längre, speciellt vid hård körning kommer luft/bränsleblandningen bli för fet och det skadar på sikt katalysatorn, det finns avlastningsventiler (kallas hybriddump) som ska fungera till bilar med LMM. Den som är intresserad kan läsa mer här: http://www.streetside.se/index.php?main_page=page_2

Mvh David

Ska väl tillägga innan nån sågar mitt inlägg vid fotknölarna att jag inte har en aning hur T6 motorn är uppbyggd, mina påståenden är generella och kommer till största delen från mina erfarenheter med VAG's 1.8T motor.
av Cuben
#199146
Men är de inte skillnad på 1.8T och T6? Jag är inte så inne i detta heller men är inte 1.8T en lättryckare och T6 inte? Som sagt så vet jag inte nå om de men de är bara vad jag tror
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#199177
?????? Varför sätta på något som gör att bilen går sämre och långsammare ???
Och dessutom är skadligt för motorn.

Om du verkligen vill ha pysssssljudet köp denna och sätt på så slipper du sabba motorn och tappa prestanda

http://www.takakaira.co.jp/main.aspx?go ... 5e1a914744

Eller denna kanske......verkar ju vara bra för att fixa brudar med :D
http://www.sunamiturbo.com/

BildBild
av Cuben
#199369
Var en fråga om de gick, och med de om de går att sätta dit utan att skada motorn.
De mesta av saker är redan på väg till denna XC90 och då tänkte jag varför då inte dumpar. men skadar de så är de ju inte något att tänka på.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#199391
Cuben skrev:Var en fråga om de gick, och med de om de går att sätta dit utan att skada motorn.
De mesta av saker är redan på väg till denna XC90 och då tänkte jag varför då inte dumpar. men skadar de så är de ju inte något att tänka på.
Om du vill köra öppen dump så ska du byta ut luftmassemätare/luftmängdsmätare och motorstyrning till ett system som inte påverkas av att du ventilerar ut dumpen i det fria.

Ett VPC tex system mäter hur mycket luft om går in i motorn EFTER turbo och dumpventil. Det är därför man kan ha öppen dump på en tävlingsbil utan att det skadar eller tappar prestanda.

ex: http://www.hksusa.com/categories/?id=1075
Användarvisningsbild
av Korny
#199407
I min Seat Leon har jag monterat in en PiggyBack från Civinco där jag valde till LMM simulering för att kunna köra med öppen dumpventil.
Har monterat en tryckgivare till insuget som tillsammans med en tempgivare räknar ut luftmängden, gör om det till en analog signal som skickas till styrboxen, fungerar utmärkt.
Fast att kalla min Seat för en tävlingsbil känns lite överdrivet. :wink:

Mvh David
Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]