Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Just det. Glömde fråga, ska man ändra mängden blyersättningsmedel? Till min 240 ska det annars vara 96 oktan.
Nu när jag tankade så hällde jag i alla fall i lika mycket som jag brukar.

/ Tomas
av anp
B19/21/23/230 behöver inte blyersättningsmedel
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jo eftersom min motor (B21) är gjord för 96 oktan så behövs de ju.
Eller menar du att det inte behövs när man tankar E85?
Användarvisningsbild
av Funk
Nu var det länge sedan jag jobbade med dom motorerna, men jag har för mig att dom har härdade (eller hårdare i alla fall) ventilsäten i toppen för att klara blyfritt oavsett om det t.ex är en A-E eller F version.

Det som ställer till det på dom gamla rödblockarna är tändkurvan, vilken speciellt på B23A är något för brant vilket kan leda till spikningar om man ställer den enligt boken och kör på 95 oktan. Den gillar 98, men kräver inte blyat...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ok jag har B21A i alla fall.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej jag har nu kört ca 50 mil med 20% E85 och förbrukningen på min Volvo 240 83 års modell B21A motor hamnade på 0,9 l/mil. På förra tanken med 95 okt + blyersättning blev förbrukningen 0,86 l/mil och dess innan 0,91. Det har alltså inte blivit någon större skillnad förutom att bilen låter lite "ansträngd" på tomgång. Men detta kanske går justera?

/Tomas
av daazstroy
Jag trodde att man ville konvertera sina bilar till e85 för miljöns skull? Inte för några fjuttiga kronor per tank även om många bäckar små...
Jag tänker iallafall överväga det om det kommer ett "konvert kit" till min bil.
Min nästa bil blir nån sorts miljöbil.
Vi måste alla ta ansvar för miljön gubbar.. tänk på det :D
av anp
daazstroy skrev:Jag trodde att man ville konvertera sina bilar till e85 för miljöns skull? Inte för några fjuttiga kronor per tank även om många bäckar små...
Är det verkligen så miljövänligt med E85, sett till medias rapportering sista tiden?
Jag vet inte, utan hör till dem som tankar E85 för ekonomins skull.
av daazstroy
anp skrev:
daazstroy skrev:Jag trodde att man ville konvertera sina bilar till e85 för miljöns skull? Inte för några fjuttiga kronor per tank även om många bäckar små...
Är det verkligen så miljövänligt med E85, sett till medias rapportering sista tiden?
Jag vet inte, utan hör till dem som tankar E85 för ekonomins skull.
Ah du menar att skog osv röjs för att de ska plantage för utvinning av etanol?
De är nog de jag har sett i media iallafall(läser inte för mycket media)
Sen blir väl avgaserna lite renare om man bara tankar e85 för ekonomins skull.
jämfört med "vanlig bensin"
Jag är inte jätte insatt, jag vill bara försöka ta mitt ansvar i den månn det går :)
Användarvisningsbild
av Sharkman
Har en S60 2,4t 2001:a
Nu kör jag med 15 liter etanol / tank. (20-25%) utan modifiering och det fungerar kanon + en besparing på 75kr/tank.
Har varit på BSR mängder med gånger då de använde en S60 för att visa vägverket att det går utan att få högre utsläpp. Dock vill de fortfarande inte släppa det från BSR. De skyller på att de saknar någon uppgift gällande lagen.

Så jag inväntar nu 1 Juli när lagen träder i kraft. Men jag undrar om någon här med S60 varit i kontakt med Autotech. Har de ett kit som kan godkännas efter 1 juli? Eller är deras mappning för 10´000kr OK för att bli godkänd sen? Det är ju en reg besiktning med avgas test som krävs vad jag hört. Jag pendlar 10 mil / dag så jag drar in kostnaden för konvertering ganska snabbt.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]