Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ottoman
"Perhall: De testade nyligen 520d 177hk touring mot V70II D5, båda manuella, i tyska ams.
BMW:n 5,3 som lägst, 11,2 som högst, 8,6 i snitt
Volvon 5,8 som lägst, 11,8 som högst, 9,3 i snitt

Så att BMW:n skulle vara sensationellt snål tycks inte stämma."

Intressant helt klart, skulle vilja veta över hur lång tidsperiod/antal kilometer som testet genomfördes. Har du någon länk kan man kolla på testet. Undrar ändå vad som stämmer, BMW ägarna är nöjda med sina motorer, det är Volvo ägarna också även om vissa anses förbruknignen vara lite för hög.
av Vålvå
Testet är med europa diesel givetvis,lägg på 15% för MK1 diesel och siffrorna blir "normala" 6,6 13,5 resp 10,7 för v70,6,1 12,9 resp 9,9 för bmw.
Användarvisningsbild
av kave
perhall skrev: De testade nyligen 520d 177hk touring mot V70II D5, båda manuella, i tyska ams.
BMW:n 5,3 som lägst, 11,2 som högst, 8,6 i snitt
Volvon 5,8 som lägst, 11,8 som högst, 9,3 i snitt

Så att BMW:n skulle vara sensationellt snål tycks inte stämma.

PH
Jag studerade autopower.se en hel del innan jag dissade 520D mot XC70 och jag kunde läsa samma snack om förbrukningen där som här, dvs att de flesta upplever att bilen drar mer än de officiella siffrorna.
Challe12: Att jämföra lilla trånga 320D mot en V70 känns väl inte helt rättvist, jag kan tipsa dig om VW Lupo nästa gång, den drar ännu mindre än din 320D.
av Amli
Jag skulle bli chockad om en Volvo vann över en Audi i svenska AMS. Dom känns verkligen inte gilla Volvo. Teknikens värld är dock rena motsatsen...Att den gör det i tyska versionen låter ju helt osannorlikt. Men kul att höra att Volvo även är omtyckt utomlands. En skalp som A6 3,2 är inte dålig.
av Vålvå
Efter många år av AMS läsning har man givit upp!
Är det inte en BMW (halva redaktionen) eller AUDI (den andra så klart),kan bilar inte vara körglada(det lilla extra som inte går att ta på) eller ha upplevd superkvalitetskänsla.Ja, då räcker dom inte till.
Läser med fördel Teknikens Värld nu mera.
av Steff 99
Vålvå skrev:Efter många år av AMS läsning har man givit upp!
Är det inte en BMW (halva redaktionen) eller AUDI (den andra så klart),kan bilar inte vara körglada(det lilla extra som inte går att ta på) eller ha upplevd superkvalitetskänsla.Ja, då räcker dom inte till.
Men Volvo har väl ändå inte varit kända för körglädje och superkvalitetskänsla, så väger man in dom kriterierna så vinner ingen Volvo mot Audi eller BMW.
Volvo har andra goda kriterier så som tillverka bra kombibilar och sin säkerhetsprofilering.
Skriver Teknikens Värld annolunda så borde man fundera över deras trovärdighet också.
av Vålvå
Steff 99 skrev:
Vålvå skrev:Efter många år av AMS läsning har man givit upp!
Men Volvo har väl ändå inte varit kända för körglädje och superkvalitetskänsla, så väger man in dom kriterierna så vinner ingen Volvo mot Audi eller BMW.
Volvo har andra goda kriterier så som tillverka bra kombibilar och sin säkerhetsprofilering.
Skriver Teknikens Värld annolunda så borde man fundera över deras trovärdighet också.
Om man har t.o.m Ford Mondeo före i testen så lyser det det fullständigt igenom. :!:
När det som tidigare nämnts att Tyska AMS har Volvo som testvinnare,var Svenska AMS förklaring att man viktar olika "ronder" olika.
Bl.a priorierades komfort högre än körglädje i Tyska AMS!
Enl min åsikt lägger AMS SWE alldeles för mycket vikt påkörglädjen,ibland blir det rent löjligt hur liten skillnad man letar efter, djupt ner i någon kurva :wink:
av Challe12
Det går givetvis inte att jämföra en BMW 320 d Touring med en V70 II 2,4D men en 520 D är fullt jämförbar och då vinner BMW:n med 0,3 l/ mil på mina körsträckor. För de som tycker att jag är gnällig kan jag dela med mig av ytterliggare ett test;
Sträckan och körsättet är samma som jag angivit tidigare. Denna gång med svärfars V70 II 2,5 T Automat som gått 900 mil, alltså en BENSINBIL som har mer krut!
¤0,79 l/mil ??!!

Min tidigare V70 D5 Aut.-06 förbrukade 0,64 i blandad körning så något är fel med Volvos nya V70 II 2,4 D/D5 modeller!
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 56
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox