Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

fronta skrev:Japp det är D5252T motorn, och det var inte lätt att hitta givaren så tar gärna mer beskrivning om vart den sitter exakt? Vilka stift mäter man på? Är det som på en vanlig impulsgivare..
Enligt skiss så sitter den vid utgående axel/svänghjul, sprängkåpan till växellådan, sidan/nedanför luftburken, det är endast
2stift på den givaren, stift 1 & 2 då! :-)) med GRÅ/GRÅ-RÖD färg på tåtarna, har du lossat rätt givare tro?
om du nu behöver lossa givaren det borde gå att mäta direkt "bara" lossa kontakten , kanske lossa på luftburken så får du mer
utrymme för "prinskorvarna" :D
Tack det var bra beskrivet, är nog den jag sett då men har inte lossat på burken, regnade o var kallt:) Ska kolla om jag ser färgerna på tåtarna, kontakten ser jag ju om det bara är rätt givare. Bara hoppas den e kass!!!
Kändes som den borde sitta närmare blocket bara därför jag blev osäker.
Fått fram tåtarna till en givare iaf:) Men en grå o n gulaktig, alltså ingen 2-färgad, men borde vara den sitter lite på sidan in mot torpeden på lådan? Går en kabelkanal bredvid och id skylten för lådan i närheten.
Mätte den nu kall, låg på 1931..
Ska se om jag får in lite kablar in i bilen nu o se vad som händer när den blir varm.
Vore skönt med en bekräftelse om jag e rätt ute vad gäller givare, syns iaf ingen annan?
Var iaf vevaxelgivaren jag hittade men ikväll startade inte bilen alls. Såg att det var luft i dieselröret men det borde väl luftasig själv?
Bilen tänder till efter ett tag för att sedan vara stendöd tills det att man vrider av nycklen och börjar om igen då tänder den till efter ett tag för att sedan inte säga ett knyst innan man vrider om nycklen nästa gång osv.

Har bara ett larm på bilen och det är på centralelektroniken, tyvärr ser man inte felkoderna i programmet på just S80 men ngn kanske kan eller vet?
CEM-1A59 (kommunikation med AVM-styrenhet) Vad är detta? kan det vara ngt som gör att bilen inte vill gå?
Inte lätt med diesel finns inte så många kunniga men hoppas ngn som är en av de duktiga ser detta. Kört fast duktigt, ska byta filter i nästa steg, sen ställa pumpen 100%
CEM 1A59 är en fk för att kommunikationen mellan CEM och stereon (AUM) har uteblivit vid ngt tillfälle så den har inget med ditt problem med maskinen att göra låter mer som om du har fel på pumpen har du ingen möjlighet att kolla den själv så är ett besök på verkstad ett tips som kanske löser dina problem.
Inte skruvat mycket med S60 motorn men har på andra bilar kopplat ihop värme och startproblem/död motor med tändspolen.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]