Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hexenhammer
Hej hej.

Jag har en Volvo V70N 2.4 (Automat), 2004.

Igår reagerade jag på att det kommer nåt ljud från min bil. Jag vet inte hur jag ska förklara det på
bästa möjliga sätt bara. Hur som helst så kommer det så fort jag drar igång bilen. Ibland låter det
i intervaller, men det upphör aldrig. Ibland låter det dessutom konstant. Det låter inte särskilt högt.
Det hörs oftast när man kör i <50km/h. Annars överröstar oftast motorn ljudet. Det är inga vibrationer,
inget gnissel eller sådär.

Ljudet i sig påminner om... ja, låt säga om ni vet ungefär hur det låter för folk som har tinitus.
Fast en lägre ton och absolut inte lika högt, volymmässigt. Jag vet inte om det är något fel, eller
om det... "bara är något". Vore lite surt om det vore något, eftersom att jag bara har haft bilen
i en vecka nu.

Sedan så känns det små vibrationer i golvet på förarsidan (inte i samband med ovanstående ljud).
Detta kommer när man kör mellan 60 - 80km/h. Jag vet inte vad det kan bero på. Det är inga större
vibrationer, utan små, snabba vibrationer. Det kommer inget i ratten eller någon annan stans,
i övrigt. Utan bara i golvet framför förarsätet.

Någon som vet vad något av detta kan vara?
Jag är tacksam för alla svar.

Mvh Jacob.
av Fisketorp
tjenare, fasligt illa med oljud, specielt att hitta felet.

svärfar blev tokig och gick till många olika verkstäder sluta med att han bytte lite "enkla" lager i motorutrymmet samt servopump. visade sig tillslut efter att han köpt ett "stetoskop" att det var ett lager i generatorn som gett upp.

så investera i ett stetoskåp det underlättar. fast det förutsätter ju att ljud även finns när du står stilla=)

Gällande vibrationer så har jag också något liknande, jäkligt obehagligt. kom dok framtill att de ökade vid acceleration, så jag misstänkte drivknut/axel tycker bara det är tidigt på 15`000mil?
arbetskamrat gissade på ett hjulager då hon haft det på 3av sina bilar varav en V70N

Så det blir nog till att lämna in=(
av ak84
Låter det även när bilen står stilla och motorn är på eller bara när du kör med bilen?
Användarvisningsbild
av Mr 76
En dum tanke kanske men, men, angående ditt ljud.
Jag har ibland märkt att det kan bli ett mycket irriterande svagt visslande ljud om man har ställt fläktens reglage i ett visst läge. Reglaget blir då som en slags "visselpipa".

Sedan har jag tidigare läst att någon fläkt i motorrummet kan ge ifrån sig visslande ljud. Minns inte vad det var för fläkt, men det vet kanske någon annan på forumet.

Kanske inte är rätt svar men ändå värt att kolla upp....

// Mr 76
av Psyko
Kan vara bränslepumpen som ger ett högfekvent ljud men som tidigare
skrev kan det även vara kupefläkten som låter vid en viss hastighet.

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.