Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Seafront
ScanGauge II – Dator till bilen. Kul grej som äntligen börjats säljas i Europa...

Bara att ansluta till OBDII och man har en lite display som konstant visar värden från bilens olika sensorer. Fungerar även som riktigt avancerad dator när det gäller färd och bränsleekonomi.

Naturligtvis fungerar den även som en felkodsläsare med diverse finesser…

http://www.scangauge.se

Ni på forumet som är kunniga i CAN, OBDII och etc… har ni kanske någon uppfattning om vilka ”features” som kan fungera i våra svenska Volvobilar?

/
av Pelle
Jaa den lär ev. kunna läsa ut en del motordata men sannolikt INTE nåra som helst övriga CAN noders info eller deras felkoder tyvärr.
För att få all denna info är det VCT 2000 som gäller .
Är det en ren felkodsläsare du är ute efter (Eftersom merparten av de data ScanGauge visar kan ses via din ordinarie färdddator ELLER varvräknare/hastighetsmätare). Så rekommenderar jag istället en

http://www.ppc-diagnos.com/

Denna kan "bara" läsa och nollställa felkoder men tar i gengäld ALL info från ALLA noder i din Volvo till en hyfsat låg kostnad. (Förutsatt att din Volvo finns med i listan av de bilar som stöds förstås)
av Seafront
Är bättre påläst nu… inser att alla felkodsläsare av allmän karaktär endast klarar av att hantera felkoder som är relaterade till emissionskraven som kopplats till OBDII och EOBD.

Det finns säkert många som luras till att köpa en ”bra” felkodsläsare, säg i prisklassen under 1500 kr. De marknadsförs som att kunna läsa och radera felkoder samt som grädde på moset även kunna släcka motorlampan (MIL, Check Engine, Service Engine, etc).

De här produkterna har en sak gemensamt, de kan bara hantera felkoder som relateras till MIL (Malfunction Indicator Lamp).

Många felkodsläsare lanseras även med andra funktioner, tex realtidsdata… den realtidsdatan begränsas naturligtvis till funktioner och sensorer som levererar värden relaterade till MIL.

Felkoder som kommer från tex radio, mobiltelefon, fönsterhissar och AC/ECC kan inte läsas eller raderas. Många inbillar sig eller hoppas på att även servicelampan kan släckas men det är en frivilig och tillverkarspecifik funktion som inte finns inom ramen för emissionskraven.

Nåväl, jag tyckte att ScanGauge var en spännande liten pryl att tipsa om… bara för 3-in-one utförandet och att man kan ha den fast monterad inne i bilen. Tycker att det är ganska kul att kunna få bensinförbrukningen (kostnaden) presenterad som kr/km eller kr/tim eller kanske som kr/resa. Ingen ska väl inbilla sig att de får en skarp felkodsläsare som samtidigt fungerar som X-färddator och digital realtidsmätare för det priset…

/
Senast redigerad av 1 Seafront, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av betterlead
Pelle skrev:(Eftersom merparten av de data ScanGauge visar kan ses via din ordinarie färdddator ELLER varvräknare/hastighetsmätare.)
Ursäkta min okunnighet, men hur går man tillväga för att se denna info på färddator eller annan mätare i bilen? Nån slags speciell knapptryckarsekvens?
av Pelle
Bettelead : Njaa det jag tänkte på var "standard" infon SCANGAUGE visar i form av

Hastighet = kan du se via Hastighetsmätare eller via Radions "dolda" meny
Temp = Tempmätare givetvis
Motorvarvtal = Varvräknare
Körsträcka = Trippmätare
osv..
Kändes som om dessa "data" var lite överkurs att visa i displayen då du redan kan se dem utan specialmätare idag

Övriga diagnostikdata gör sig bättre i en PC baserad variant där du kan få snygga "kurvor" på valda realtidsdata men återigen då får du endast se de "standard" värden som den programvaran klarar av att läsa ut från din Volvo. (Bara VCT 2000 som klarar av att läsa "allt" data och nollställa alla fel via PC)
av bildrullen
Hej på er!
Var på Biltema idag och köpte deras felkodsläsare i hopp om att släcka varningslampan till airbagen. Men läsaren hittade inga felkoder, så det blir nog att bita i det sura äpplet och åka till Volvo och släcka den för andra gången den här veckan.
Det räckte med att lossa kablarna till bilstereon och klimatanläggningen för att lampan skulle tändas. Men jag köper gärna en egen felkodsläsare, bara den fungerar på min bil. Är det någon som vet vilken som fungerar?
Det är en s80 -99 2,9
Användarvisningsbild
av Funk
PPC Diagnostic System fungerar till alla Volvo från 2001-2007 (undantag, funkar även för C70 98-05, S/V40 96-04, S80 1999-2006). PPC är uppgraderingsbar och BSR kommer efterhand att utveckla mjukvara till fler modeller.

Bor du i Gbg eller i närheten får du gärna testa med min PPC.
/Thomas
av bildrullen
Bor du i Gbg eller i närheten får du gärna testa med min PPC.
/Thomas
Bodde i gbg tills för ett par år sen. Flyttade lite söderut en så där 25 mil sydöst. (Dom pratar lite konstigt här.)
Tack ändå...! hade ju varit toppen prova.
Ett sådant instrument är ju ett måste att ha. Lite surt att få airbaglampan tänd när jag lossade klimatkontrollen för att komma åt bilsteroantennen.
Det är lagom kul att åka till volvo om och om igen.
/Stefan
Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]

Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]