Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fronta
#197763
Fick en 480 av en kompis, fick igång den men kändes som den inte gick på alla burkar. Körde den iaf några mil sen ville den inte mer, ingen ork. Jag har gnista och den går inte igång på startgas heller. Fördelarlocket ser lite risigt ut känns som rotorn varit i lite väl hårt på stiften, kan det vara så att det förskjuter tändningen.
Sen såg jag att kamaxels packningsbox läckte, dock funkade det inte efter att jag rengjorde locket heller?
Beställt packbox och fördelare, men kan det vara ngt annat som spökar?
Användarvisningsbild
av vetten
#197779
Det är väl som vanligt att en rengöring av alla kontaktstycken du kan hitta i motorrummet som kan göra underverk, sen är ju felet med packbox och fördelarlock också ett vanligt fel speciellt så brukar mittenkolet i fördelarlocket fastna i bottenläge med dålig kontakt som följd, så du är nog på rätt väg verkar det :-)-) Lycka till :lol:
#206104
Nu har jag bytt fördelare, stift o packningen, utan positivt resultat. Sprutade i startgas då tände den till för att sedan baktända, men startade aldrig.
Jag har gnista på stiften men vet ju ej om de kommer på rätt ställe.
Sen idag hittade jag ett par kablar som kommer från styrboxen, alla andra därifrån går till vardera givare samt en grov till generatorn. De som gått av har grön och vitgrön färg, dessa går ut till höger om motorn! Har ngn koll eller kan kolla vart dessa ska gå? Finns några kablar som går in mot kupen som är tomma kan det vara tills dessa tro.. på kontaktstycket står ett nummer: A5 09-002 om det kan vara till ngn hjälp?
Tacksam för hjälp med dessa 2..
Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]