Rillee skrev:Ska ha det till gps, mp3, film/tv/dvd för barnen när man åker långt och så den främsta anledningen för att jag älskar ha små projekt i gång :)
Då skulle jag nog ta det där med projektgrejen som en hållbar anledning. GPS får du för dryg tusenlapp, och en bärbar dvd för en tusenlapp till, som ungarna faktiskt KAN se i baksätet. Jag kan bara föreställa mig gnället. "Pappa, jag ser inte någonting nu! Nu svängde du åt höger och nu ligger solen på skärmen, kan du vända? Eller pappa jag får ont i nacken när jag sitter och försöker se den.
Nåja. Jag vill inte vara gnällspik. Det var coolt av dig att bygga det där. Måste säga att jag är imponerad.
Däremot är jag en sån som tänker en bit längre när det kommer till carpc än vad man kan få för par tusenlappar på claes ohlsson.
Min plan är att, när jag kommit över tröskeln att våga modifiera min originalbil, att ha en carpc om exempelvis via ODB2 läser av när bilen startas och om en "kod" inte matats in via skärmen innan bilen går, så skickar den ett sms till mobilen via inbyggt gsm-modem. Sedan kan man via mobilen skicka sms till bilen med olika typer av kommandon, exempelvis "SHUTDOWN CAR". Kan vara behändigt om den skulle mot all förmodan bli stulen. En annan vision är att installera kameror eller rörelsedetektorer runt om bilen som skickar larm till mobilen ifall det förekommer rörelse runt bilen.
Sen är det väl också kul om man kan göra andra roliga grejer när frugan har bilen, typ läsa av GPS-en via mobilen o så vidare.
Allt det där går att hacka ihop med en liten linuxdist och lagom mycket kunskap i något skriptspråk.
Men nu är det som sagt så att det är fortfarande bara mycket snack o lite verkstad för min del eftersom jag inte vågar börja bryta paneler på bilen. Men den dagen jag vågar, då jäklar. :)