Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
En förutsättning för att flextek ska funka tillfreds... är att motorn är i god kondition & välservad. Dessutom ska den vara i originalutförande, då flextek är programerad att öka spridarnas öppettider med 30%.
Ökar man bränsletrycket med btr så får motorn för mycket sås tillsammans med flextek. Detsamma gäller om man byter till större spridare.

Flexitune däremot har en fördel...d.v.s. den justeras manuellt, vilket betyder att om bilen utan flexitune får mer sås än original...ökar man inte lika mycket på justeringen med flexitune inkopplad.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Vilka spridare din bil ska ha (original), beror bl.a. på bilens chassinummer.
Läs dom 6 sista siffrorna i chassinumret.
Är nummret mindre än 294099, så ska du ha Bosch: 0 280 150 734.
Är nummret högre än 294100, så ska du ha Bosch: 0 280 150 762.
av Hemulen
.... ?:-/ .Själv har jag en ställbar btr kopplad i serie med originalet som konventering. Polletten börjar att ramla ner även hos mig :lol: ,har du som Jocke S. skriver högt soppatryck plus flexteken så blir ju lambdan formligen dränkt i eta och kan ej fullgöra sin uppgift. :D
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Hemulen skrev:.... ?:-/ .Själv har jag en ställbar btr kopplad i serie med originalet som konventering. Polletten börjar att ramla ner även hos mig :lol: ,har du som Jocke S. skriver högt soppatryck plus flexteken så blir ju lambdan formligen dränkt i eta och kan ej fullgöra sin uppgift. :D
Det är helt ok att koppla en justerbar b.t.r. efter originalet... Med enbart E85 i tanken, behöver motorn 30% mer sås...d.v.s. att bränsletrycket behöver ökas från 3 bar (original LH2.4) till ca 5 bar med original spridare.
av kicken
Hej tack för alla bra inlägg!
Ang. spridare o BTR så är dom helt orginal nu, och det vet jag, som jag har skrivit innan. Så den ska ju klara en besiktning nu! Men tror det kan vara något fel på Flexteken eller ja jag kliar mig ju i huvudet eftersom när jag kör boxen på etanol så arbetar ju inte lambdan (ligger på ett kostant värde!) o när jag drar på bensin lägget så verkar lambdan funka klockrent! ( pendlar snabbt)

Okej Boxens etanol lägget är paj tänkte jag så jag testade o koppla in den i min andra bil som också körs på etanol och på en flextek! först testade jag den på Bensin lägge, då den gick skit! sen slog jag på Etanol lägget o den gick som en klocka! så boxen är ju inte paj! hmm

Men hur som helst så går 740in bra på bensinlägget ( då lambda värdet funkar) om den är värm, så jag ska nog testa o besiktan på bensinlägget!
Det kostiga är ju också att den inte drar onormalt mycket heller drar 1 liter/mil på B95 och 1,3 liter/mil på E85! helt perfekt!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag är skeptisk... Något är uppenbarligen fel om bilen går ok med flextek i läge "G" (bensin) då bilen har 100% E85 i tanken. Om CO-värdet är ok nu, så är det åt skogen med ren BF95.

Orsaker till högt CO:
*Dåligt luftfilter.
*Dålig lambdasond. Din verkar ju funka!
*Skitigt spjällhus.
*Feljusterad spjällägesgivare.
*Dålig/defekt motortemgivare.
*Dåliga ansl. motor-batteri.
*Dåliga ansl./kablar till insprutningssystemet.
*Fel bränsletryck.
*Dåliga/defekta spridare.
*Dålig/defekt luftmassemätare.
*Defekt styrenhet.
av Hemulen
Bara att hoppas den går igenom besiktningen. Verkar som du kört bilen tidigare med btr -konventering eventuellt större spridare.Tänkte bara så du inte har någon gammal kallstartsanordning kvar som spökar,annars är det nog bara att sätta igång och beta av jocke s-digra lista och se om det ger något. 8)
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]