NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whoppi
Nu när det vart så himla varmt har AC:n gått för fullt, ur min S60 så rann det alltid en stril med vatten efter att man parkerat men inte på min V50 inte en droppe nånstans! -e det nåt som är fel?
Tycker även att AC:n känns lite klen inte nån "riktig" kyla!

Hur är det på era?
av JK24T
Det har med luftfuktigheten att göra, de senaste 2 månaderna här i Svedala har varit extremt torra med en relativ luftfuktighet ner 20 - 15%Rh. Normalt borde luftfuktigheten ha stigit till runt 70% vid den här tiden på året och framåt sena juli och augusti upp mot 80 - 85% RH... och då rinner det ur ac;n.
Flygkillarna brukar ha koll på allt det här med Rh och daggpunkt då det är av stor betydelse för dom.
Jag tycker också att den verkar lite klen, v50 -06, tar ganska lång stund innan varvtalet på fläkten går ner när klimatanl. står på auto. Kanske är specat så, man får manuellt styra fläkten så man kan föra ett normalt samtal.

Och då jämför jag med min V40 98, som jag aldrig behövde serva eller fylla på med kylmedel. Den kylde snabbt och fläktvarvet gick ner efter bara ett par minuter.

Har också sett att det rinner lite vatten, men köper det att det är låg luftfuktighet...
av jumu01
Det är kondesvatten som alstras, speciellt under varmare förhållande (det kommer mer ju varmare klimatet är).
av whoppi
Jo det är ju det jag menar, det borde väl ligga en pöl under bilen som det alltid gjorde förr? -var släpps kondensvattnet ut nånstans på V50.

Kan ju vara så att det är tilltäppt på min eller att vattnet hamnar nånstans det inte borde! :shock:
Användarvisningsbild
av Volvic
Hoppas att det är inte samma fel som hänt mig, nämligen allt vatten rann in i kupén.
För säkerhets skull- kolla under mattan bakom passagerarens stol. Lycka till!

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !

A-traktor av 2,4d?

https://www.fordonsmagasin.se/darfor-kontrollbesik[…]

1986 GLT kamdrivning

Det kan verka som om kugghjulet på vevaxeln […]

Kamremsdrev vevaxel

Jag tror inte det skall vara någon bricka d&[…]