Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knasen
Åk till verkstad och radera felkoderna med riktig utrustning, be även att få en utskrift på dom felkoderna som inte går radera det är enda rådet jag kan ge dej just nu. felkoden består av t.ex vis PDM 0005 , rutan ej kan köras med autofunktion pga motorn vet ej när rutan når ändläget. Så är felkoderna uppbyggda
Användarvisningsbild
av frilins
Som jag trodde, inget fel på bilen trots en hel hög med felmeddelande...
Åkte till Volvo och dom raderade alla felmeddelanden sen var det klart! :shock:

Detta är väl dagens utveckling antar jag, pilla inte själv utan kör in på Volvo och köp nya orginaltillbehör, låt verkstaden montera! :lol:

Jag hade nämligen gjort något väldigt dumt, anslutit strömmen för att se om det nya slutsteget fungerade innan jag monterade tillbaka ECC:n.
Detta gjorde jag för att inte behöva plocka av allt igen om det var något fel och DÅ fick jag en massa fel!

Mjukvara behövdes inte eftersom min bil är "gammal" -01, bara dom senare som måste uppdatera mjukvara vid nyinstallationer.
Alltså det är mycket problematiskt att köpa något annat än Volvo original delar i framtiden eftersom datorn förmodligen inte "känner igen" delarna annars...

Kul om 10 år då någon köpt en, då, äldre bil men tvingas till nya delar för att underhålla bilen, reservdelarna kommer att ha ett större värde än resten av bilen! :D
Användarvisningsbild
av Loner
frilins skrev: Mjukvara behövdes inte eftersom min bil är "gammal" -01, bara dom senare som måste uppdatera mjukvara vid nyinstallationer.
Fick du reda på hur länge dom är gamla? När går gränsen och man måste i med mjukvara för förstärkaren?

/L
Användarvisningsbild
av frilins
Dom svävade lite på det men han trodde från -04, han var inte säker.
Chansen finns att man som jag får felmeddelanden i bilen men det tog dom 5 minuter att koppla upp och radera.
Dom bjöd på det eftersom jag köpt bilen där.

Så man ska nog inte oroa sig för mycket, blev mest lite sur för att man inte ens kan montera ett tillbehör som är Volvo original själv utan att bilen får spel... :???:
Användarvisningsbild
av CarMan
can nätet som alla data meddelanden går via bryts om man tar bort ecc-panelen & då är det några noder som inte har kontakt med bilen, bland annat SRS, därför säts denna felkod.
SRS felkoder är det hög klassning på så dom försvinner inte av sig själv i första taget!

antar att du montera ett begagnat slutsteg, såm då redan innehöll mjukvara & därför funka det, Jag remomenderar ändå att man laddar den med ny mjukvara, för att bilen & vital ska ha koll på vad som fins i bilen, så det inte blir några data komflikter.
Användarvisningsbild
av frilins
CarMan skrev:
antar att du montera ett begagnat slutsteg, såm då redan innehöll mjukvara & därför funka det, Jag remomenderar ändå att man laddar den med ny mjukvara, för att bilen & vital ska ha koll på vad som fins i bilen, så det inte blir några data komflikter.
Jovisst är det begagnat men enligt Volvo så behövdes inte mjukvara på min bil för den var för gammal. Det är inte mina ord utan killen på Volvo.
Vad är vital?
Användarvisningsbild
av Loner
frilins skrev:
CarMan skrev: Vad är vital?
Vehicle Information Transfer and Loading

Volvos databas, som innehåller all info om våra bilar.
När du får nu mjukvara till t.ex förstärkaren så kommer den mjukvaran ifrån VITAL och sen hålelr vital rätt på att du just har version 2.1.234.4 av förstärkarmjukvaran, så när du sen är i långtbortistan och behöver servcie så ser volvokillarna där att du har just den versionen av den
mjukvaran osv..

Tyvärr går det inte att få dom att uppdatera infon om bilen när man själv pilla tmed nått :roll: , höll aldrig på att få köpa rätt torkarblad till bakluckan då jag bytt till sena 03:ans modell, men tjejen på volvo vägrade låta mig få till 03, då hon prompt hävdade att iom min bil var en 02:a så skulle jag ha 02:ans blad.
Hon gick benhårt på vad dom fick fram på datan via mitt regnr.

Slutade med att jag gick och hämtade torkarbladet från bilen ochg visade hur det skulle se ut :roll:
av Knasen
Gött att det löste sig :D
Användarvisningsbild
av CarMan
frilins skrev:
CarMan skrev:
Jovisst är det begagnat men enligt Volvo så behövdes inte mjukvara på min bil för den var för gammal. Det är inte mina ord utan killen på Volvo.
Vad är vital?
ja jag skyller inte på dig, tyckte bara det var viktigt att rätt info fans med i tråden, eftersom killen du pratat med tydligen har noll koll.

om du ska köra en uppgradering på nån annan enhet så märker bilen att det finns en okänd enhet & om du har tur så rättar den bara till registrena, men det kan strula en del om duhar otur & det är ju inte kul om det då är du som står o betalar en "felsökning"
Användarvisningsbild
av frilins
Nej CarMan, skylla på mig vore nog lite missriktat, dessutom är det jag som haft problemen... 8)
Och om dom på Volvo inte vet, så lär det inte vara lättare för mig! :roll:

Nu är ju alla felmeddelandena raderade och det har inte dykt upp igen så jag får fundera på om jag ska uppdatera mjukvaran.

Men jag tackar alla här som har delat med sig av sina kunskaper för även om man måste åka till Volvo så har man ändå lite kött på benen när man kommer dit och slipper stå där som ett fån... :shock:

Dina lyktor är sönderbrända p&ari[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]

Stolsrygg knakar/ låter

Det enda "problemet" jag märkt med […]

Jag får vänta ett tag, har inte hunnit […]