Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Adamzon
Enligt etanol.nu kan du blanda i 20% etanol
Jag rekomnenderar dock att köra svagare inblanding, Jag har fått stora problem med min 745 -87 efter att ha kört ett par tankar etanol

Återkommer med en rapport
OttO37 skrev:Tjenare

Lånar tråden en sväng.. Min undran är om jag kan köra med etanol i min volvo740 GL av 87:års modell , har ingen kat eller så
Sitter en B230E motor i den

OttO
av OttO37
Tackar så mycket för infon tills vidare , väntar på rapporten med så man får höra hur det har funkat för dig

OttO
Adamzon skrev:Enligt etanol.nu kan du blanda i 20% etanol
Jag rekomnenderar dock att köra svagare inblanding, Jag har fått stora problem med min 745 -87 efter att ha kört ett par tankar etanol

Återkommer med en rapport
OttO37 skrev:Tjenare

Lånar tråden en sväng.. Min undran är om jag kan köra med etanol i min volvo740 GL av 87:års modell , har ingen kat eller så
Sitter en B230E motor i den

OttO
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Volvo 945, -91, B230FB, M47.
50% E85 = Ingen lysande miljölampa, bilen känns tung, saknar accelation.
30% E85 = Ingen lysande miljölampa, bilen känns lika pigg som med ren BF95.

Nu sitter ett gammalt bränslefilter på bilen...får se om den klarar en högre blandning med nytt filter om ett tag!?
av Hemulen
Jocke S.Liten misstanke att din bil gick för magert vid 50procent. Ställer jag trycket med min justerbara btr för snålt, får jag samma effekt.Tycker inte du skulle behöva byta filter redan eftersom bilen går bra och känns pigg och alert vid 30 procent. 8)
Användarvisningsbild
av Adamzon
ok. Här följer en liten rapport från mina 5st 35% E85 tankningar.

Problem 1: Bilen började gå väldigt hackigt, Bilen började hacka vid gämn gas, t.ex vid gämn belastning som 90km /h väg. La man på någon millimeter extra på gasen gick den genast bättre.

Problem 2: Bilen började gå kass på tomgång kall, Tomgången skönk till 400-600 rpm. Hostade och spottade. Dog vid gaspådrag. (löstes med att öka tändvinkeln något)

Problem 3: Packningar har börjat läcka, Blandannat packningen vid bensinpumpen...

Problem 4: Bilen svarar inte på gasen förens man ställer sig på gasen. Började uppleva att det var en gammal 2t jag hade, inget... inget... inget... allt

Något som skulle vara intressant är om man kunde få tag på E95 på sommaren för att testa med...

Jag kommer fortsätta strida med min 745a och E85.
Användarvisningsbild
av Adamzon
Striden fortsätter. Nu har bilen börjat gå riktigt illa. Fiser och går slött.
När värmen kommer upp en bit så är 2t problematiken tillbaka, dvs inget inget inget allt.
Min sambo har fått problem att köra bilen då tomgången förvinner nästan helt när man släpper gasen. (kall motor)

Jag har ställt in tändningen, men likförbaskat är det som att den står för högt. Ger förgasasmällar mellan varven.
Har blivit varnad för att etanolen torkar ur alla packningar och gör att förgasaren kärvar. Vilket stämmer in på de problem som vi har stött på. Har fått tips om att hälla i vegitabiliskolja vid tankning då detta smörjer förgasardelar. Även 2T olja verkar funka (blir dock dyrt i längden) Vet dock inte spädningsförhållanden än. Forskar på ämnet.
Jag kommer inte ge upp med att köra min 745a på iallafall 50-50. Men det känns som det kommer längre och längre bort. Bästa hade kanske varit att gå och köpa en V50 Flexifuel ;-)

/Adam
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Låter definitivt som om din bil går för snålt!!

//David
av 945S
Tankar man en massa etanol i en bil som är avsedd för bensin utan att modifiera den så behöver man inte ens titta på symtomen. Då vet man att den kommer gå för snålt redan innan man testat.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
945S skrev:Tankar man en massa etanol i en bil som är avsedd för bensin utan att modifiera den så behöver man inte ens titta på symtomen. Då vet man att den kommer gå för snålt redan innan man testat.
Inte nödvändigtvis! Vet att Oplar från sent 80-och tidigt 90-tal fungerar alldeles utmärkt med 100% E85 utan åtgärd, likaså BMW 525 -95.

//David
av 945S
Nybbe_gefle skrev:
945S skrev:Tankar man en massa etanol i en bil som är avsedd för bensin utan att modifiera den så behöver man inte ens titta på symtomen. Då vet man att den kommer gå för snålt redan innan man testat.
Inte nödvändigtvis! Vet att Oplar från sent 80-och tidigt 90-tal fungerar alldeles utmärkt med 100% E85 utan åtgärd, likaså BMW 525 -95.

//David
Detta måste ju rimligen betyda att de gick för fett med bensin från början. Alternativt att de av någon konstig anledning råkat få flexifuel-kapacitet "av misstag", hur nu detta kan vara möjligt. Hur som helst är de ju undantag till regeln.

Hur vet man för övrigt att de klarat detta? Har man kört några tusen mil på 100% E85 och sedan undersökt förbränningsrummen?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Hej, Säljer ett använt men fint nyckels[…]