NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders L
Hej på er!
Har en V50 T5 -05 som jag köpte beg i maj förra året. Då hade den gått 3614 mil. Nu har jag kört knappt 800 mil (mätarst. 4394 mil) och i förra veckan var den på verkstad för tredje gången.
1:a gången: Byte elektronikenhet till bränslepump. (Volvo betalade)
2:a gången: Bärgning och byte av tändningslås. (Volvo betalade)
3:e gången: Byte av drivaxlar, motorkuddde vänster inkl v-lådsfäste, hävarm växellåda. (15000:- Volvia tog det som maskinskada)
Är det fler av er som haft strul med era T5:or?
Jag har aldrig haft en bil som krånglat så mycket som denna, känns som ett riktigt måndagsex. :(
av dali
1:an och 2:an är vanliga barnsjukdomar på S40N/V50 från 04/05. 3:an har jag aldrig sett tidigare, det är i alla fall inte vanligt att drivaxlar mm måste bytas.

Det är tyvärr så att Volvo sällan gör felfria bilar första åren av en modell, vill man kraftigt minska risken att få en strulande bil så bör man köpa tredje årgången eller nyare. De som köpt faceliftade V50 (MY08, har funnits ca ett år) har inte haft så mycket problem.

Det positiva med Volvo är att de inte brukar bråka om goodwill på kända fel. Eftersom du har en 05:a så hade väl alla garantier gått ut när du fick dina problem åtgärdade, men Volvo har stått för kostnaderna ändå.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag körde en V50 T5 R-design 08 idag och den lät som ett kylskåp när man stratade den. Bilen hade gått 300mil som säljarbil och hade redan lackskada bak som krävde omlakcering av bakparti och kraftig lackskada på höger framskärm + att den stank skit innuti. 298 000kr ville de ha, jag tackade för mig och gick. Min 06 är 100ggr fräshare. Hur kan man misshandla en bil på det sättet?
av Anders L
XC90_Executive skrev:1 och 2 är som sagt vanliga fel på tidiga årsmodeller. 3 låter mer som att bilen har gått hårt som FAN!
Drivaxelproblem verkar komma som ett brev på posten när man sänker T5:orna...
Tyvärr visste jag inte innan att Volvo har tillverkat en bil som inte tål att man bättrar på väghållningen!
Bilen har gått som firmabil innan jag köpte den och med facit i hand så kanske det borde fått några varningsklockor att ringa hos mej...
Men ändå... 4400 mil är ju inget!!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Anders L skrev:Drivaxelproblem verkar komma som ett brev på posten när man sänker T5:orna...
Tyvärr visste jag inte innan att Volvo har tillverkat en bil som inte tål att man bättrar på väghållningen!
Bilen har gått som firmabil innan jag köpte den och med facit i hand så kanske det borde fått några varningsklockor att ringa hos mej...
Men ändå... 4400 mil är ju inget!!

Kan säga att sänkning = drivaxelproblem inte är något vanligt! Det beror isåfall på hur den är modifierad!

En sänkt bil (=styv fjädring) gör ju så att andra delar i framvagnen får det tuffare. Varför inte välja Volvos sportchassi?

Förresten, är din T5:a trimmad på något sätt? En trimmad bil sliter ju också mer på t.ex drivaxlar.
av Anders L
Gjorde en sökning på "drivaxlar" här på forumet och det verkar som om problemet även drabbat vissa av dom fabrikssänkta bilarna.
Rätta mej nu om jag har fel,men är det inte så att alla T5:or har "sportchassiet" som standard?
Ja, förutom sänkningen då....
XC90_Executive: Nej, bilen är inte trimmad. (Man är väl mijövän) :mrgreen:
Användarvisningsbild
av wendtan
Sportchassi är alltid ett tillval. Däremot har T5 hårdare chassi sättning standard. Min bil har både och :D

Drivaxelproblemet har som jag förstått det nästan bara drabbat folk som sänker med eftermarknadsprylar.

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]

077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]