Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TRoos
Jocke S. skrev:
TRoos skrev:
Jocke S. skrev:Du ska ha mellan 0,1 & 0,5 volt (växelspänning) från tändförstärkarna.
Hej tack för svaret, tändförstärkarna menar du tändmodulen då ? dvs slutsteg.
Kärt barn...många namn! :wink:
Fint, då ska jag kolla upp det under kvällen :) Tack för tipset!
av TRoos
Lite nyheter då, ja jag har växelspääning på ca 0.1 på alla stift. DVS tändmodul sidan är inte den delen som är trasig.

När jag försökte mig på relät, vilket jag tror sitter på vänster fjäderbenstorn så tog jag av relät och flyttade över det till insprutningsrelät, dessa två som sitter vid diagnostikboxen har exakt samma artikelnummer så fick jag spänning på utkabeln 12v om jag däremot lyfter tillbaka det så får jag bara 2v ut.

När jag väl bytte dessa två relän började automatlådan blinka, och jag fick felkoden 2-2-3

DVS
2-2-3 Signal missing to/from idle air control valve Circuit fault to IAC or faulty IAC valve Engine difficult to start; low idle speed

idle air control valve, antingen är det relät som är trasigt? eftersom det nu blev felsignal när jag flyttade över det, vilket verkar logiskt. för det är bränsle insprutningsventilsrelät som ska sitta där bredvid.

Så jag kommer att testa köpa nytt relä samt tempgivare imorgon. Och be till gudarna att det räcker. Tror ni på detta? Eftersom felet inte uppstått alltså felkoden när det stuttit ett fungerande relä där borde det vara det. Eller kan det vara så att det verkligen är fel på idle air control valve, hoppas för gud skull att det inte är tomgångsregulatorn den kostar många kronor tyvärr.. och verkligen något man måste vara stensäker på.

Otroligt tacksam för svar, Hälsningar Tomas
av TRoos
Har idag bytt de jag tänkte dvs relä vid fjäderbenstornet (tändspolerelä) samt tempgivaren till styrsystemet och nu startar bilen, däremot går den j*vligt knackligt.

Kan inte riktigt förklara bättre än följande: hela bilen gungar, motorn gungar, känns nästan som den misständer men jag kan inte svära att den gör det. Har kollat kablar till tändspolarna och enligt elschema skall detta stämma överrens.

Några tips på vad det kan vara ? Har inga felkoder i diagnossystemet.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
TRoos skrev:Har idag bytt de jag tänkte dvs relä vid fjäderbenstornet (tändspolerelä) samt tempgivaren till styrsystemet och nu startar bilen, däremot går den j*vligt knackligt.

Kan inte riktigt förklara bättre än följande: hela bilen gungar, motorn gungar, känns nästan som den misständer men jag kan inte svära att den gör det. Har kollat kablar till tändspolarna och enligt elschema skall detta stämma överrens.

Har du kollat så den går på alla cylindrar?
av TRoos
Jocke S. skrev:
TRoos skrev:Har idag bytt de jag tänkte dvs relä vid fjäderbenstornet (tändspolerelä) samt tempgivaren till styrsystemet och nu startar bilen, däremot går den j*vligt knackligt.

Det gjorde den inte detta pga ena tändmodulen var trasig, den som var ny från biltema som dem sa skulle passa till 960 men som jag trodde endast passade till 940.. :) så jag ska skälla på dem och få dem att tabort artikeln på 960 imorgon :)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
TRoos skrev:
Jocke S. skrev:

Det gjorde den inte detta pga ena tändmodulen var trasig, den som var ny från biltema som dem sa skulle passa till 960 men som jag trodde endast passade till 940.. :) så jag ska skälla på dem och få dem att tabort artikeln på 960 imorgon :)
Biltema är ofta en chansning... När det gäller tänddelar, så håller jag mig därifrån!

Kul att det löste sig för dig... Nu hoppas jag att du får glädje av kärrran i sommar! :D
Kastar in lite frågor i denna tråd!

Detta tändspolerelä som det pratats om, kan detta orsaka så jag bara förlorar gnista på en cylinder? Vad annars kan tänkas orsaka att jag inte har gnista på 3'e cylindern? Jag har testat skifta både spole och stift från annan cylle utan förändring, med andra ord är spolen och stiftet helt. Har sprutat in electronic cleaner i kontakten till spolen, även detta utan resultat.

Kan kamaxelgivaren eller motronicboxen orsaka detta problem?

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]