...

Moderator: Moderatorer

För att tillägga lite på avbländningen.
Det är ju inte jämnt man blir irriterad på det, men värst är det då man som mig åker till och från oslo på kvällstid med lite trafik. Har man inte mött en bil på 10min och sedan någon med 4 extraljus som knäpper på precis innan blir man ju nästan blind.
Det stämmer nog även att jag blev utlärd att skicka på helljuset några meter före mötet men jag gör det då aldrig.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det jag lärt mig om helljuset är att man skall tända precis i mötesögonblicket. Men håller med om att det är irriterande med de som tänder för tidigt.
(Snart två år sedan jag tog körkort)
av anp
Idioter som kör om trots skymd sikt eller kort omkörningssträcka.
( speciellt fjuniga sådana med nytaget körkort och stor, ful keps på sned på huvudet )

Om jag varit det minsta ouppmärksam eller distraherad på vägen till jobbet i morse, så hade detta inlägg troligtvis aldrig ha skrivits.

Mötte några bilar på en skymd och kort raksträcka, + 1 bil som låg ute för omkörning. Om jag inte kraftigt bromsat in och förberett en dikesfärd, så hade frontalkrocken varit ett faktum.
Bilen han körde om, får nog lacka om främre stötfångaren då det såg väl tight ut mellan de bilarna vid återgång till rätt körbana igen.

Har mött idioten många gånger de sista månaderna, med däcken krängandes i kurvorna.
Det är väl för mycket att hoppas på att han lärde sig något av dagens möte :roll:
Användarvisningsbild
av Hilmer
Förr kunde man faktiskt stöta på folk som avbröt omkörningen pga möte, idag händer detta väääldigt sällan för folk skall om till varje pris tydligen, kosta vad det kosta vill...

Vad det gäller hel/halvljus, då jag tog körkortet (-91) så så fick jag lära mig att dra på helljuset precis i mötesögonblicket. Detta för att inte blända mötande och samtidigt ha ordentligt ljus direkt efter mötet.
anp skrev:Mötte idioten igår på väg hem, och nu i morse igen. Körde lika fort båda gångerna, och lika "okoncentrerat" som tidigare.
Alltså sådana människor hoppas man ju nästan skall råka ut för en olycka eller att de blir av med körkortet.
något som är jäkla irriterande är när man kör motorcykel och håller laglig hastighet är när bilister kör ända in i häcken på en och ligger där och trycker för att sen blåsa om och skära sig in framför en har folk så helsikes brottom.
för två år sen körde jag båge till stockholm då kommer där en jävla dåre på på motorcykel
och kör om flera stycken på bakhjulet och han hade passagerare därbak
det är såna jävlar som förstör för alla andra mc-åkare.
och då drar folk alla mc-åkare över samma kant.

kör försiktigt där ute och visa varandra hänsyn :D

ha en bra sommar allihopa 8)

mvh/roger
Bror Duktig, det är vad jag irriterar mig på mest. Detta förbannade pisskräk till bilist som intresserar sig mer för din körning än sin egen, vilket oftast visar sig på att han vinglar framför dig.

Vid t.ex. normalkörning och det bli sänkt hastighet från t.ex. 90km/h till 70km/h så kan Bror Duktig inte släppa på gasen och rulla till den nya hastigheten, utan det är hårdbromsning som gäller samt vinglandet då han ska glo i backspegeln om du fattar att det är ny hastighet.

Om du planerar att köra om Bror Duktig så kan du se dina planer grusas rätt fort, Bror Duktig ligger så klart i mitten på vägen och så fort han anar att du ska köra om bryter han gladeligen hastighetsgränsen. Han anser så klart att du inte behöver köra om, och dessutom betalar han också vägskatt och får då köra på hela vägen.

Bror Duktig kör så klart ofta 5-10km/h under gällande hastighet, eftersom han tror sig bidra till Nollvisionen.

Hur många olyckor tror ni att Bror Duktig är indirekt inblandade i?
Hur många olyckor/tillbud tror ni skulle kunna undvikas om den som blir omkörd släpper på gasen för att underlätta omkörning?
Hur många olyckor/tillbud tror ni skulle helt kunna undvikas om bilister slutade med sitt revirtänkande och Bror Duktig attityd?

Mitt svar på dessa frågor är rätt många.
Håller med lite om det med omkörningar. Vissa gör f*n ingenting för att underlätta omkörning. Nu är inte jag en sån som brukar köra så mycket över hastighetsbegränsningarna men även om jag kör 90 km/h på 90-väg och ser någon som vill köra om så försöker jag alltid underlätta omkörningen genom att gå på kant. (Detta är precis så man skall göra enl lagen också om det nu kan ske utan fara). Man går ju inte gärna ut för långt på väggrenen vid ett backkrön eller vid mörkerkörning.

När vi ändå är inne på okörningar kan jag berätta en sak som hände mig för ett tag sen.
Jag var på väg hem från mitt sommarjobb. Kör på 90-väg i ca 90 km/h (bitvis ganska kurvig väg). Kommer ifatt en bil med ÖVNINGSKÖR-skylt. Övningsköraren kör ca 70 km/h (inget jag klagar på). Eftersom det för tillfället inte finns omkörningsmöjligheter lägger jag mig bakom. Det är nu det konsiga händer. Vid var enda liten mindre raksträcka så blinkar föraren höger. Flera gånger gör han/hon så.

Vad är detta för handledare? Detta är väl en av de saker man lär sig tidigt i sin körkortsutbildning. Man skall väl aldrig försöka locka någon till omkörning.
Dock så var det länge sedan jag såg någon blinka vänster i samma situation. Men nu verkar folk blinka höger i stället. Eller är det bara jag som upplevt detta?
av anp
Locka? H*n försökte ju underlätta en ev, omkörning.
Jag hjälpte en bakomvarande att köra om senast i dag med en liknande signal.

Blinka Vänster?
Jag tror aldrig jag sett någon blinka Vänster för att visa bakomvarande att det är fritt att köra om, Höger däremot.
Tyvärr verkar det bli mindre med den sortens hjälpsamhet i trafiken nu för tiden.

Appropå blinka Vänster så kan vi återuppta vänsterblink i cirkulationsplats diskussionen.
Låg bakom en idag som blinkade Vänster långt innan denne körde in i cirkulationen. Efter att ha passerat första utfarten slog framförvarande på högerblinkers. Innan utfart 2 ( rakt fram ), och fortsatte sedan till utfart 3 ( Vänster ) Sista veckan har jag också legat bakom några som blinkar Vänster vid infart, och slår av blinkersen innan utfart.
Vad är poängen med att använda blinkers på ett sätt som så uppenbart kan feltolkas och sluta i en kollision. Eller att först visa vart man avser köra, och sedan göra tvärtom genom att inte visa vart man tänker köra någonstans?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 551

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]