Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TRoos
Hej!

Först bakgrund, bilen har gått fint men sedan helt plötsligt slutat starta. Det är en Volvo 960 3.0l motor, årsmodell 91.

Jag har konstaterat att jag inte får någon gnista. Jag har mätt spänning fram till 2 av 6 spolar och det kommer ingen (det är separata spolar på 960:n).

Till tändmodulen har jag 12v spänning. Jag har även bytt till en ny tändmodul men däremot vet jag inte hur jag skall kolla upp styrsignalen som går ut från tändmodulen, vilket stift kan det vara?
Bytte vevaxelgivaren på chansning hade en ny över, men med inget resultat.

Mätte även idag värden på positionsgivaren / kamaxelgivaren som sitter i fördelarlocket och den ger rätt värden vad jag kan se, låg 0-0,5v samt hög 5-5,5v. Så jag utesluter att felet är där.

Har en extra motronic box och ingen skillnad där heller tyvärr.

Har fått en felkod i diagnostiksystemet, 1-2-3 vilket refererar till följande:
1-2-3* Signal missing to/from coolant temp. sensor Wiring fault to or in ECT sensor;grounds corroded on intake manifold or engine Difficult to start engine when cold.

Tror detta beror när jag råkade ha kontakten av sensorn och försökte starta bilen, den sitter nu på. Men den känns inte relaterat till mitt problem.

Skulle vara otroligt tacksam ifall någon hade tips och synpunkter hur jag kan gå vidare med felsökningen. Tips tricks vad som kan mätas för att utesluta vissa delar.

Hälsningar Tomas
Senast redigerad av 1 TRoos, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Koppla ur kontakten till tempgivaren & vrid på tändningen. Mät spänningen mellan klämmorna på kabeln... Ska vara 5 volt. Koppla tillbaka kontakten till givaren.
Ta ur säkring #24 några sekunder & sätt tillbaka. Testa att starta.
Hade du problem att starta innan du kopplade ur tempgivaren? Kan trots allt vara den som ställer till det ändå!?
av TRoos
Jocke S. skrev:Koppla ur kontakten till tempgivaren & vrid på tändningen. Mät spänningen mellan klämmorna på kabeln... Ska vara 5 volt. Koppla tillbaka kontakten till givaren.
Ta ur säkring #24 några sekunder & sätt tillbaka. Testa att starta.
Hade du problem att starta innan du kopplade ur tempgivaren? Kan trots allt vara den som ställer till det ändå!?
Hej!

Nej startproblemet har aldrig varit relaterat till tempgivaren utan jag drog ur den kontakten då jag behövde komma åt att byta vevaxelgivaren. Men visst jag ska testa det imorgon bitti och återkomma med resultat även fast jag är lite skeptiskt, tack för tipset :)

Glömde säga att jag har letat efter ett tändspolerelä men inte hittat något någonstanns, vart kan detta sitta. Sitter inte på vänster fjäderbenstorn. Kan det vara den felande länken?

Eller kan det vara ett slutsteg som får det att inte fungera? Vart sitter dessa?
av TRoos
Nybbe_gefle skrev:Du vet om att det sitter två tändmoduler på dessa motorer? En på vardera sida om insuget!

//David
Hej!

Japp ena är bytt och jag har växlat mellan de andra två, chansen att båda de äldre skulle vara döda är väl rätt liten?
Och om inte annat borde den väl gå på 3 cylindrar eller åtmånståne få spänning eller gnista till något av stiften?

Hur hög spänning skall det vara till tändspolarna?
Förövrigt mätte jag reläet på fjäderbenstornet och där går det ut 12V på utgående.
Och kollar man då på kopplingschemat så skall detta gå direkt ut till spolarna på stift 2.
DVS det som felat borde vara på andra sidan vid tändmodulerna..
av TRoos
Nybbe_gefle skrev:Det kan ju vara så illa att tändspolarna har gått och tvärdött!

//David
Kanske men då borde jag iaf haft späninng fram till dem? Vilket jag inte har :\
av TRoos
Jocke S. skrev:Du ska ha mellan 0,1 & 0,5 volt (växelspänning) från tändförstärkarna.
Hej tack för svaret, tändförstärkarna menar du tändmodulen då ? dvs slutsteg.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
TRoos skrev:
Jocke S. skrev:Du ska ha mellan 0,1 & 0,5 volt (växelspänning) från tändförstärkarna.
Hej tack för svaret, tändförstärkarna menar du tändmodulen då ? dvs slutsteg.
Kärt barn...många namn! :wink:

Hej. Min inre backspegel glappar och är sv&ar[…]

Backljus

https://feber.se/bil/johan-har-installerat-extralj[…]

Hej! Jag har fått en rejäl punktering […]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]