Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tood
Hej

Hade min XC70 -04 inne på 12000-mila service och efter det så började bilen gå ojämnt vid accelerationer (kick-down) vid ca 80 km/h och uppåt. Det verkar som om det är tempberoende och måste (oftast) köra 30-40 km innan det uppkommer. Motorn accelererar ryckigt och tappar lite effekt. Det känns som om bilen "sågar" sig upp i varvtal. Problemet är intermittent och igår så gick den ganska bra. Bilia har ingen aning vad de skall göra härnäst och vill börja chansbyta. Är det någon som har varit med om liknande eller har förslag på lösning?

Efter service har Bilia gjort följande:
- Inga felkoder från motorn finns
- Lämnade in bilen en 2:a gång och de bytte tändstift (igen) då ett var lite sotigt, blev inte bättre
- Lämnade in en 3:e gång och då byttes 4 l olja i växellådan, Bilia trodde det var växellådan, det blev heller inte bättre
Jag hade en V70 2.4T som började accelerera i "vågor". Däremot var den inte ryckig i accet. Det kändes snarare som om jag släppte lite på gasen och gasade fullt igen sedan släppte osv... På min bil var det iallafall den lilla magnetventilen som sitter på luftburken. Kostar väl 500 spänn och tar 1 minut att byta. Kanske är den?

Mvh Tomas
Kan och kan.. Det går tre (tror jag) 3 slangar till denna lilla grej. Nån kanske har åkt ur? Tror den sitter på vänstra sidan av burken. Är inte större än kanske 3 x 3 cm.

Tomas
av Tood
Tackar för tipsen! Bilia hävdar att om det skulle vara magnetventilen så skulle det ge felkoder, de är inne på något med växelådan, själv är jag tveksam till det.....
Ska börja med byte av bränslefilter då bilen igår under vissa perioder kändes "strypt" dvs motorn accelererade inte fullt ut (men inte ryckigt). Rycken kom dock senare.
Nu har jag bytt bränslefilter oxå (för säkerhets skull...). Det är väl bara att lämna in den till Bilia igen för 3:e gången och se om de kan hitta felet. Det är trist att de själva inte har en aning utan "bara" slår i sin databas och försöker hitta liknande symptom.

Är ni säkra på att magnetventilen inte ger felkod? Är det turbon den styr?

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]