Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Kvalitetsbrist skrev:Hej!

Om tändstiften sviker så borde det innebära att tändstiftet får felaktigt värme tal, går varmare än det ska göra.
Enligt bosch och NGK samt alla andra ställen där jag kollat, så kyls centrum elektråden genom isolator foten till gängdelen.
Ett varmt tändstift har lång isolator fot, medan ett kallt stift har kort isolator fot.

Se länk: http://aa.bosch.de/advastaboschaa/Produ ... lication=1
Finns lite mer teknisk info också.

Om man drar ett tändstift för löst så går det för varmt och kan orsaka att man tappar mitt elektråden, på grund av för dålig kylning inte så i mitt fall eller i matsw.

Tillbaks till grundfrågan vad händer i motorn med lös keramik.
Borde innebära att motorn spikar på grund av för tidig tändning, vilket borde leda till att styrningen sänker förtändningen ökar bränsle mängden, sänker laddtrycket på turbo motorer.
Allt borde kunna leda till förhöjd bränsle förbrukning och motorskador, en rejäl spikning kan se ut som om man åkt runt i förbrännings rummet med en liten kulhammare.

/Ricke
Mjae riktigt så enkelt är det inte tyvärr.. Bristerna stiften har är små jämfört med annat som motorn brottas med varje dag, kall luft, varm luft, överhettad luft, dåligt med syre, gott om syre, segdrag o varv, belastning, obelastat osv i en aldrig sinande kombination.. Visst kan det troligen påverka att stiften är otäta, men du har inte tappat kompression hela vägen ut, å andra sidan hävdar jag att tekniskt sett har du ändå högre förbrukning för att du kör med flerelektrods stift överhuvudtaget. Vi avhandlade detta i en tidigare tråd om förbränningsteknik i ren teori. Renare avgaser ger rent tekniskt högre bränsleförbrukning eftersom lambdasonden ska försöka hålla 1.00 i värde. Renare avgaser (renare än lambda 1 gör att lambdan måste feta på).
Att motorn skulle spika av detta är inte speciellt troligt eftersom mittelektroden ändå är den mest skyddade delen i hela förbränningen, het ska den bli men den står aldrig och glöder. Någon direkt kylning förekommer inte på mitteletroden eftersom det är just keramik runt den. Keramik är väldigt värmeisolerande. Om motorn skulle spika på grund av mittelektroden, skulle elektroden smält av den höga direktvärmen. I övrigt så, delen att få motorskador: Javisst men inte i en 850 iallafall inte på grund av spikningarna, systemet drar ned tändningen och justerar bränslet såpass snabbt att det är skadligare att segdra bilen på treans växel som var och varannan tant/ gubbe gör.
Jag har aldrig under alla mina år sett en sönderspikad topp på en otrimmad orginalbil gällande volvo 850 och senare. Naturligtvis har vi insprutningstekniken att tacka för detta. Den kontrollerar,justerar tändning, bränsle ungefär 60ggr i sekunden på en 850 och 150ggr i sekunden på en senare vagn (runt 98-99) och idag är dom ännu snabbare på omställningarna.. Det är ju såhär att tändstift är egentligen väldigt precisa saker, men gränserna på orginalstift är otroligt generösa, det är ju gjort så att 6 klarar lite mindre och mera än 6 nivån och 7 klarar lite lägre och lite högre än 7 nivån. osv, på så sätt är det enkelt att handla tändstift.
Men riktigt så enkelt är det inte om man ska ta ut lite mera exakta effekter, inom racing finns stift som skulle motsvara 6,2 6,4 6,6 osv allt för att ha EXAKT tändning. Så är alltså inte fallet med vanliga orginalstift.
av matsw
vafförärdetpådetteviset skrev:Kan nu avslutningsvis berätta att jag äntligen bytt stift. De gamla var tydligen också Volvo original och såg nästan nya ut (tror de byttes av verkstaden då förre ägaren lämnade in den för service i augusti -07, i sådana fall har de gått cirka 300 mil). De såg OK ut, porslinet var ua, men på samtliga var det en liten brun rand 3-4 mm hög precis där metalldelen av tändstiftsfoten slutar. Hmm undrar om det med tiden hade blivit samma problem med dem som de kvalitetsbrist upplevde...

De gamla var på keramiken märkta med Volvo R6 samt 686 på motstående sida, och med Germany 30637308 i metallen på den del av foten som är precis ovanför gängorna.
Hej vafförärdetpådetteviset,

1) Har du kvar de gamla tändstiften med brun rand? Kan du fota dom åt mig?
2) Kan du känna något glapp mellan keramiken och metalldelen?
3) Är det möjligvis så att du någon gång i vinter har gjort en kallstart när det har varit riktigt kallt, typ under en fjällsemester?

Jag är 100% säker på att du inom en snar framtid hade råkat ut för samma problem som jag och Kvalitetsbrist har haft. Om inte nu, så någon gång nästa vinter.
MatsW
av matsw
vafförärdetpådetteviset skrev:Det vore intressant att höra vad Volvo/Bilia har för synpunkter på det här.
Ha! Jag har nu parat med Volvo customer Relations och dom var så vänliga och trevliga, men att Volvo själva skulle initiera en undersökning det var det inte tal om. Och därmed ändrar dom inte Bilias beslut att inte undersöka saken. Om inte återförsäljaren (Bilia) bestämde att detta var något som måste undersökas så skulle inte Volvo göra något. Snacka om producentansvar!! Om Dell hade datorer som plötsligt började brinna tror jag knappast att dom skulle vänta på att Dustin skulle besluta sig för att detta vore ett problem för att sätta igång en undersökning.

MatsW
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
matsw skrev: Hej vafförärdetpådetteviset,

1) Har du kvar de gamla tändstiften med brun rand? Kan du fota dom åt mig?
2) Kan du känna något glapp mellan keramiken och metalldelen?
3) Är det möjligvis så att du någon gång i vinter har gjort en kallstart när det har varit riktigt kallt, typ under en fjällsemester?

Jag är 100% säker på att du inom en snar framtid hade råkat ut för samma problem som jag och Kvalitetsbrist har haft. Om inte nu, så någon gång nästa vinter.
MatsW
1) Har kvar tändstiften, ett av fotona ser du tidigare i denna tråd. De är av den typen som har en elektrod och inte tre. Vill du ha fler foton kan jag givetvis fixa det, säg bara till.
2) Inget glapp. Har känt efter ordentligt men endast med fingerkraft dvs inga verktyg.
3) Japp, ett par tre stycken men vad jag minns var det inte kallare än sådär 10 minus som värst.

Känns ju bra att jag bytte stift men det verkar som om de nya kanske har samma problem. Blir kanske ett nytt byte till Bosch Platina vad det lider. Kan inte hålla på och skruva på stiften hela tiden, vill bara få i dem och sen glömma dem i sådär 6000 mil.

Det är ju bedrövligt att Volvo/Bilia tar till brösttonerna när de propagerar för originaldelar och sedan inte vill ta ansvar när delarna är defekta. Blir kanske till att handla på andra ställen, som en principsak.
av matsw
Hej Vafförärdetpådetteviset,

Kan du maila mig foton på dina stift? Jag håller på och sammanställer en *mycket* grundlig utredning, och då är foton bra att kunna referera till.

MatsW
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
Visst kan du få foton. Bara att vänta och bevaka mejlen.
av matsw
Nu har jag fått bekräftat från verkstadschefen på en Volvo-verkstad att det är sedan länge känt att Volvo-tändstift kan börja läcka. Dom känner också till fall med mittelektroder som lossnar, men då har det alltid funnits en sidoelektrod som gått ner under mittelektroden så att den inte har kunnat falla ner i cylindern. Att det skulle kunna hända på de stift som bara har sidoelektrod (av min typ) har dom inte tänkt på. Därmed har dom tyckt att det inte var nåt att bry sig om. Men där lär dom få tänka om ....

Dessutom anser verkstadscehfen att det inte är möjligt att tändstiftet skulle kunna haverera bara på grund av fel åtdragningsmoment. Det som kan hända är att man spräcker isolatorn pga sidobelastning, eller att man drar sönder gängorna.
av TorxE14
Kolla Sverker i plus ikväll 21:00 i ettan.
Han tar upp en som fått motorhaveri med trasiga orginalstift ( 3 elektroder) mittelektrodpinnen ramlade ner i cylindern.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
TorxE14 skrev:Kolla Sverker i plus ikväll 21:00 i ettan.
Han tar upp en som fått motorhaveri med trasiga orginalstift ( 3 elektroder) mittelektrodpinnen ramlade ner i cylindern.
Är det ironi eller vad :!:

Programmet blir försenat 10 min p.g.a. förlängd nyhetssändning p.g.a. volvos nya varsel :!:
av *pettson*
kebabpizza skrev:
TorxE14 skrev:Kolla Sverker i plus ikväll 21:00 i ettan.
Är det ironi eller vad :!:

Programmet blir försenat 10 min p.g.a. förlängd nyhetssändning p.g.a. volvos nya varsel :!:
Hela grejen blev väl som ironi? Volvo vägrar svara.. Verkstäderna vägrar svara.. MEN vi fick veta att BERU tillverkar stiften. Det märkliga är att.. Sitter det Beru stift i från mekonomen, ja då minsann kan man inte köra med dom skitstiften dom ger ju tändmissar och annat.. Så då monterar man.. beru med orginalstämpel på. Att ha rätt etikett det är det som susen gör.. eller inte.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]

Gör som KalleJ säger för att kunna […]

EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]