- lör 31 maj 2008, 00:32
#196111
Att motorn skulle spika av detta är inte speciellt troligt eftersom mittelektroden ändå är den mest skyddade delen i hela förbränningen, het ska den bli men den står aldrig och glöder. Någon direkt kylning förekommer inte på mitteletroden eftersom det är just keramik runt den. Keramik är väldigt värmeisolerande. Om motorn skulle spika på grund av mittelektroden, skulle elektroden smält av den höga direktvärmen. I övrigt så, delen att få motorskador: Javisst men inte i en 850 iallafall inte på grund av spikningarna, systemet drar ned tändningen och justerar bränslet såpass snabbt att det är skadligare att segdra bilen på treans växel som var och varannan tant/ gubbe gör.
Jag har aldrig under alla mina år sett en sönderspikad topp på en otrimmad orginalbil gällande volvo 850 och senare. Naturligtvis har vi insprutningstekniken att tacka för detta. Den kontrollerar,justerar tändning, bränsle ungefär 60ggr i sekunden på en 850 och 150ggr i sekunden på en senare vagn (runt 98-99) och idag är dom ännu snabbare på omställningarna.. Det är ju såhär att tändstift är egentligen väldigt precisa saker, men gränserna på orginalstift är otroligt generösa, det är ju gjort så att 6 klarar lite mindre och mera än 6 nivån och 7 klarar lite lägre och lite högre än 7 nivån. osv, på så sätt är det enkelt att handla tändstift.
Men riktigt så enkelt är det inte om man ska ta ut lite mera exakta effekter, inom racing finns stift som skulle motsvara 6,2 6,4 6,6 osv allt för att ha EXAKT tändning. Så är alltså inte fallet med vanliga orginalstift.
Kvalitetsbrist skrev:Hej!Mjae riktigt så enkelt är det inte tyvärr.. Bristerna stiften har är små jämfört med annat som motorn brottas med varje dag, kall luft, varm luft, överhettad luft, dåligt med syre, gott om syre, segdrag o varv, belastning, obelastat osv i en aldrig sinande kombination.. Visst kan det troligen påverka att stiften är otäta, men du har inte tappat kompression hela vägen ut, å andra sidan hävdar jag att tekniskt sett har du ändå högre förbrukning för att du kör med flerelektrods stift överhuvudtaget. Vi avhandlade detta i en tidigare tråd om förbränningsteknik i ren teori. Renare avgaser ger rent tekniskt högre bränsleförbrukning eftersom lambdasonden ska försöka hålla 1.00 i värde. Renare avgaser (renare än lambda 1 gör att lambdan måste feta på).
Om tändstiften sviker så borde det innebära att tändstiftet får felaktigt värme tal, går varmare än det ska göra.
Enligt bosch och NGK samt alla andra ställen där jag kollat, så kyls centrum elektråden genom isolator foten till gängdelen.
Ett varmt tändstift har lång isolator fot, medan ett kallt stift har kort isolator fot.
Se länk: http://aa.bosch.de/advastaboschaa/Produ ... lication=1
Finns lite mer teknisk info också.
Om man drar ett tändstift för löst så går det för varmt och kan orsaka att man tappar mitt elektråden, på grund av för dålig kylning inte så i mitt fall eller i matsw.
Tillbaks till grundfrågan vad händer i motorn med lös keramik.
Borde innebära att motorn spikar på grund av för tidig tändning, vilket borde leda till att styrningen sänker förtändningen ökar bränsle mängden, sänker laddtrycket på turbo motorer.
Allt borde kunna leda till förhöjd bränsle förbrukning och motorskador, en rejäl spikning kan se ut som om man åkt runt i förbrännings rummet med en liten kulhammare.
/Ricke
Att motorn skulle spika av detta är inte speciellt troligt eftersom mittelektroden ändå är den mest skyddade delen i hela förbränningen, het ska den bli men den står aldrig och glöder. Någon direkt kylning förekommer inte på mitteletroden eftersom det är just keramik runt den. Keramik är väldigt värmeisolerande. Om motorn skulle spika på grund av mittelektroden, skulle elektroden smält av den höga direktvärmen. I övrigt så, delen att få motorskador: Javisst men inte i en 850 iallafall inte på grund av spikningarna, systemet drar ned tändningen och justerar bränslet såpass snabbt att det är skadligare att segdra bilen på treans växel som var och varannan tant/ gubbe gör.
Jag har aldrig under alla mina år sett en sönderspikad topp på en otrimmad orginalbil gällande volvo 850 och senare. Naturligtvis har vi insprutningstekniken att tacka för detta. Den kontrollerar,justerar tändning, bränsle ungefär 60ggr i sekunden på en 850 och 150ggr i sekunden på en senare vagn (runt 98-99) och idag är dom ännu snabbare på omställningarna.. Det är ju såhär att tändstift är egentligen väldigt precisa saker, men gränserna på orginalstift är otroligt generösa, det är ju gjort så att 6 klarar lite mindre och mera än 6 nivån och 7 klarar lite lägre och lite högre än 7 nivån. osv, på så sätt är det enkelt att handla tändstift.
Men riktigt så enkelt är det inte om man ska ta ut lite mera exakta effekter, inom racing finns stift som skulle motsvara 6,2 6,4 6,6 osv allt för att ha EXAKT tändning. Så är alltså inte fallet med vanliga orginalstift.