- tor 03 jul 2008, 15:30
#202339
Hej!
Jag har mekat runt lite med min Volvo 440 94:a (B20F motor). Jag hade problem med att startmotorn inte gick igång (inte ett ljud) och att det gick med "knacktricket", körde det ett tag och hoppades att ett byte av startmotor-kolen skulle hjälpa (det var väldigt slitna kol, nästan ner till flätan). Efter bytet var den som ny.
Efter en månad vägrade bilen starta igen. Jag tog min hammare och knackade lite och den starta direkt efter det. Nu till det konstiga, efter att bilen stått hela dagen (9 timmar) på jobbet denna dag så vägrade bilen starta. Batteriet var urdraget och det krävdes startkablar. Det var väldigt urdraget.
Jag tänkte först att det var två separata problem (att det var någon lampa som dragit ur batteriet).
Jag laddade batteriet 20 timmar och sen gick bilen som inget hade hänt.
I två veckor. Sen igår, samma sak, bilen var knäpptyst på morgonen, knack, start och iväg. Sen på jobbet drogs batteriet ur. Startkablar igen, och hem. Laddade batteriet och nästa morgon (i morse) gick det utan problem.
På jobbet idag så tog jag det säkra före det osäkra och kopplade ur minuspolen innan jag stämplade in.
Jag misstänker att startmotorn är glapp/kortis, kanske av allt tidigare och nuvarande knackande (har knackat den ca 15 ggr i år). Det jag inte förstår är varför den står tyst på morgonen öht. och vad som laddar ur.
Jag ska senare idag kontrollera diagnosen (vilket jag inte tror hjälper då den mest är för fuelsystem). Jag ska också kolla med amperemätare med bilen avstängd (och se om det går över 50mA med bilen avstängd).
Någon som tror sig veta var jag ska börja leta?