Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lellesprinter
Jag får ingen gnista från tändspolen. Hur mäter jag om det är tändspolen som är paj eller om det är tändmodulen. Eller om det kan vara nåt annat?, tips?
På tändspolen sitter det två kontakter, en med 3 sladdar röd/vit, blå, svart, en med två sladdar brun, vit.
Bilen gick bra, ställde från mig den en timme, torrt och varmt ute. Startar inte, efter en halvtimme så startade den igen, sen har den gått några veckor, men nu död. Det visar sig att jag inte får nån gnista på tändspolen.

mvh
Lelle
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Koppla ur tändkabeln (mellan tändspole & fördelare) vid fördelaren och lägg den mot motorblocket. Får du gnista där när du kör på starten?
av jockeman
tjena jag hade liknande fel ingen gnista men det va hall givaren som gjorde att gnistorna inte kom där dom skulle men den funka ibland typ o bara la av när man körde o sen startade igen och varvmätaren hoppade upp å ner mvh jocke
av lellesprinter
Eftersom jag inte fick nån gnista gick jag "baklänges" från tändstift och bakåt. När jag drar på starten kan jag hålla på tändspolens tändkabelplupp utan att känna tillstymmelse till liv.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Mät resistansen (ohm) mellan den svarta kabeln & jord, samt mellan den bruna kabeln & jord. Där ska det var 0 ohm.
Mät spänningen mellan blå kabel & jord. Med tändningen på, ska du ha batterispänning där.
När du kör på startmotorn, ska det vara min. 250mV. (0,25 volt) mellan vit (grå) kabel & jord.
av lellesprinter
Problemet löst! Läste Igelkottars utförliga beskrivning av svänghjulssensorn. Mätte resistansen och spänningen, 556 i kontaktstycket sen startade den igen. Kabeln sitter med ett buntband mot kabelstammen den hade blivit lite skavd på höljet, det kan vara så att det var det som var problemet också.
Tusen tack för tipsen och tack till Er som skrivit en massa bra saker tidigare också. :D
/Lelle
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]