Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hemulen
#195828
Trycker du tre gånger på knappen mindre än tre sek per gång ska du höra hur komponenterna arbetar.Du ska höra spridarna jobba, kallstartsventil jobba om du har, tomgångsmotorn ska du också höra när den klapprar till. 8)
av olha00
#195831
Hemulen skrev:Trycker du tre gånger på knappen mindre än tre sek per gång ska du höra hur komponenterna arbetar.Du ska höra spridarna jobba, kallstartsventil jobba om du har, tomgångsmotorn ska du också höra när den klapprar till. 8)
OK, det var det jag testade igår. Det började låta lite här och var, men se tomgångsventilen höll käften :(
Spjällägeskontakten verkar ju vara ok enligt testet, likaså slår ju tomgångsventilen till då jag testade att mata med 12 volt direkt. Mina tankar går till dessa relän man talar om i samband med detta, bränslerelät bakom säkringarna inne i bilen veta jag ju vart det är, men jag kan inte hitta det där avstörningsrelät jag läste om i ett annat forum. Det ska enligt en del scheman jag har sitta vid expansionskärlet, men där hittar jag ingen. Det sitter ett nästan ända nere vid batteriet, kan det vara det? ??:-/
Användarvisningsbild
av igelkottar
#195833
Inter alls otroligt att det är det, för du har ju expantionskärlet där oxså.
Ett svart relä med runda stift ska det visst vara.
PS!
Har du AC så har du 2st relän där.
av olha00
#195895
har testat luftmassemätaren och ser att den inte bränner rent (glödgar tråden) efter man varvat upp till mer än 2100 rpm och stannat motorn. (läste om denna test på annat ställe) Kan detta hå någoy med min 2-2-3 felkod att göra?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#195919
olha00 skrev:har testat luftmassemätaren och ser att den inte bränner rent (glödgar tråden) efter man varvat upp till mer än 2100 rpm och stannat motorn. (läste om denna test på annat ställe) Kan detta hå någoy med min 2-2-3 felkod att göra?
Var motorn varm då du testade? Kontrollera att det finns spänning till renbränningen. Varmkör motorn, koppla en voltmätare mellan stift 4 (under gummidamasken på kontakten) med LMM inkopplad. Varva upp motorn till min 2100 rpm och stäng av. Efter någon sekund kommer en spännings-pik på "min" 2 volt.

Det är väldigt svårt att hinna se renbränningen om man är ensam med att varva upp, stänga av och springa fram å titta i LMM efter glödtråden... Jag rekomenderar att ha en medhjälpare som vrider av tändningen då du tittar i LMM.
S80 1.6D "fast n furious edt"

Tjoho Jag har en Volvo S80 2011 1.6D DRive som pl[…]

USB uttag

Beställde det här uttaget plus lite mer […]

Jag har en 740 GLT 16V 88B. Denna modell är[…]

Lär vara handbromsen, bra att du vet att det […]