- tor 29 maj 2008, 21:42
#195899
Grundtipsen är att bilen inte ska ha rullat en meter över "tillåtna" serviceintervallet. Har man inte kört tillräckligt långt sen förra servicen ska man se till att serva bilen *innan* det gått 12 månader (eller vad som nu gäller) sen senaste service, inte en dag senare. I annat fall äventyras eventuella garantier. Det är mätarställningen och kalendern som bestämmer, inte servicelampan.
Om man missat med aldrig så lite så kan man hamna i en knivig sits om man skulle vilja åberopa eventuella garantier, goodwill osv. Det har förekommit fall (rykten?) där Volvo personvagnar, verkstaden,..., sluppit undan då servicen missats men några tiotals mil. Beroende på vad man råkar ut för och hur tillmötesgående verkstaden/Volvo är så kan det säkert ordna sig i alla fall, men det vet man ju aldrig.
Frågar man Volvo/Bilia så säger de såklart att det inte spelar någon större roll om man är lite sen. Detta eftersom de har allt att vinna på att man missar servicen ifall något problem skulle uppstå som man vill att de ska betala. Skulle något hända kan de enkelt neka till att de sagt att det är ok att serva lite sent och har man inte spelat in telefonsamtalet så är man torsk.
Nu målar jag fan på väggen här, men om man vill vara helt säker på att kunna använda eventuella garantier så servar man bilen inom angivet intervall. Värdet på bilen tror jag dock inte påverkas av att man missat en service en smula.