Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AWWD
P1800 skrev:Måste man uppdatera programvaran för att få tryckknappen att fungera?
Läs mitt inlägg "Personliga erfarenheter av extraljusmontering", fn på sidan 2 av detta forum;

"- Nu återstod att "lära in knappen" hos bilens dator och koppla in matningen till ljusen. Ur med nyckeln, vänta 10 min så datorn får spara undan allt, koppla lös minus på batteriet (vilket jättebatteri!), koppla ihop matningens kontakt vid luftburken och i med en 20 A säkring på plats 2 i säkringsboxen. På med minusanslutningen igen - klart!"

Du måste alltså "boota om" datorn genom att göra enligt ovan för att bilen ska lägga märke till att knappen installerats.

/AWWD
Användarvisningsbild
av P1800
OK, nu lyser det! Naturligvis får man inte så bra ljus med små och lågt sittande ljus, men snyggt blev det!

Livet är en kompromiss:

Fastsattning av rampen
Jag insåg snabbt att det skulle bli besvärligt att borra genom plasten till balken 15mm ovanför och sedan pilla in distanser. Pga att rampen sitter inuti uttaget så tvingas man borra lite snett. Därför sitter rampen nu istället i plasten med skruv i samtliga 12 hål. Eftersom plasten flexar en del satte jag sabiliseringsstag i underkanten. Dessa sitter i luftstyrningarna på sidorna i uttaget. Inte helt stumt, men jag tror inte att det kommer att vibrera. det är ju inga höga lyktor det är fråga om.

Inkopplingen

Knappen som jag skrev om igår lyser vackert blå när heljuset är på, men måste aktiveras varje gång man startar- gammal programvara har jag förstått.

Kontaktstycket - vet inte om jag hittat rätt kontaktdon; Det skulle enligt Volvobutiken sitta intill luftburken. Det som jag har hittat sitte milt sagt djxxxxxt till. Länst ner mellan innerskärmen och lufburken i framkanten. Efter 10 försök lyckades jag peta ihop skxxxen. Däremot låser inte delarna fast till varandra. Varför kan man omöjligt se pga placeringen. Jag koll mätte sladdarna och konstaterade 10,8 V (Borde väl vara minst 13V med ett friskt batteri??) Vad värre är at att spänningen inte ändras när man slår på / av heljuset. Fel kontaktdon??? Någon som kan berätta var det sitter EXAKT?

Kabelstammen - som jag skrev igår så kände jag mig halvt blåst på denna. Efter att ha monterat är jag helt missnöjd. Det skulle inte bara bli 450 kr billigare att bygga själv det skulle ju ha passat också. Enda platsen som fungerar för att fästa reläet är på frontplåten, vid sidan av kylaren (Den pklacering som visas på "Extraljus" hemsida fungerar inte i dettaq fall med Volvos sats eftersom reläet sitter på en klumpig sockel med säkring. Pga detta bir kabellängderna helt fel.

Tillfällig anslutning - Ena kabeln från reläspolen till strömtjuv på vänster heljus (röda kabeln) den andra reläanslutningen tll chassi.Nu lyser det alltid när heljuset är på.

Finns det verkligen ingen montagesats från Volvo som är anpassad till bilen och som innehåller en illusterad installationsanvisning? (När jag t ex monterade Centrallås på en 245:a 1987 var volvos tillbehörssatser en fröjd att jobba med -rätt prylar och fantastiskt bra instruktioner.)

Återigen tack för alla svar i detta utmärkta forum!
Användarvisningsbild
av CarMan
AWWD skrev:
P1800 skrev:Måste man uppdatera programvaran för att få tryckknappen att fungera?
Läs mitt inlägg "Personliga erfarenheter av extraljusmontering", fn på sidan 2 av detta forum;

"- Nu återstod att "lära in knappen" hos bilens dator och koppla in matningen till ljusen. Ur med nyckeln, vänta 10 min så datorn får spara undan allt, koppla lös minus på batteriet (vilket jättebatteri!), koppla ihop matningens kontakt vid luftburken och i med en 20 A säkring på plats 2 i säkringsboxen. På med minusanslutningen igen - klart!"

Du måste alltså "boota om" datorn genom att göra enligt ovan för att bilen ska lägga märke till att knappen installerats.

/AWWD
vist måste bilen "bota om sig" men det gör den själv med jämna mellanrum, så om man börjar med att montera knappen & säkringen, så har den hitat knappen innan du fått dit extraljusen.
Användarvisningsbild
av Loner
[quote="AWWD]
/AWWD[/quote]

Märkligt, jag monterade min knapp, vred igång bilen, slog på hellyset, och sen kunde jag av/deaktivera extraljusen med knappen :roll:

/L
Användarvisningsbild
av AWWD
CarMan skrev: vist måste bilen "bota om sig" men det gör den själv med jämna mellanrum, så om man börjar med att montera knappen & säkringen, så har den hitat knappen innan du fått dit extraljusen.
Loner skrev: Märkligt, jag monterade min knapp, vred igång bilen, slog på hellyset, och sen kunde jag av/deaktivera extraljusen med knappen.
Mitt inlägg om omstart genom frånkoppling av batteriet baseras på dels Volvos instruktion som medföljde monteringssatsen till extraljusen och dels den Volvomek som hjälpte mig med att ta bort panelen så att knappen kunde monteras.

Det är mycket möjligt att det funkar att utan att koppla bort batteriet precis som flera inlägg beskriver.

/AWWD
Användarvisningsbild
av AWWD
P1800 skrev:
Finns det verkligen ingen montagesats från Volvo som är anpassad till bilen och som innehåller en illusterad installationsanvisning?
Den monteringssats jag använde är komplett med anvisning och passade helt OK, nr 8698 075 för grå knapp & 9499 563 för svart knapp. Den innehåller dock även fästplåt för två stora ljus som monteras bakom nummerskylten, vilket jag förstår är överflödigt för Dig. Pris ca 1100 kr.

För att få dit kontaktstycket var jag tvungen att lossa luftburken...

/AWWD
Användarvisningsbild
av CarMan
Loner skrev:[quote="AWWD]
/AWWD
Märkligt, jag monterade min knapp, vred igång bilen, slog på hellyset, och sen kunde jag av/deaktivera extraljusen med knappen :roll:

/L[/quote]

bilen gör själv "ombootning" med jämna mellanrum, så det är inge konstigt att det funka för dig

låser man bilen & väntar 20 seck så botar han när man låser upp & öpnaar förardörren
Användarvisningsbild
av P1800
AWWD,

Du har tydligen monterat med instruktion. VAR SITTER KONTAKTSTYCKET?

(Bakgrund till min fråga i mitt tidiagare inägg)

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av CarMan
P1800 skrev:AWWD,

Du har tydligen monterat med instruktion. VAR SITTER KONTAKTSTYCKET?

(Bakgrund till min fråga i mitt tidiagare inägg)

Tacksam för svar
kontaktstycket sitter mellan luftburken & skärmen, kolla där, fins bara ett kontaktstycke där (nästan framme vid lyet)
Användarvisningsbild
av AWWD
P1800 skrev:AWWD,

VAR SITTER KONTAKTSTYCKET?
Precis, stick ned handen mellan luftburkens gavel och skärmen och där nere är den. Men som sagt, jag lossade burken för att överhuvudtaget komma åt.

/AWWD

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]

finansiera V90

Spontant är det ett högre restvärde[…]